lördag, juni 10, 2006

Älskade Ilon

För bara några dagar sen invigdes Ilon Wiklands nya sagomuseum i Estland. Ilon kom hit som 14-åring från staden Hapsal i Estland och flydde undan ryssarnas framfart där. Nu vill hon ge tillbaka något till landet som hon

Ilon är den som illustrerat de flesta av Astrid Lindgrens böcker och skapat bilder för oss av Madicken, Ronja Rövardotter, Karlsson på taket, Bullerby-barnen och Lotta på Bråkmakargatan för att nämna några.

Museumet är uppbyggt kring hennes bilder. Ilon har skänkt över 800 original till museét som också kommer att få lek- och pysselrum och en egen önskebrunn. Kanske ett semestertips i sommar.

Förutom Astrid Lindgrens böcker har Ilon även illustrerat till Gunnel Lindes Tacka vet jag skorstensgränd och Edith Unnerstads böcker om "Pip-Larssons". Riktiga gamla favoriter till mig båda två.

De senaste åren har Ilon Wikland skrivit egna böcker om pojken Sammeli.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det museet skulle jag verkligen vilja se - Ilon är ju bara helt underbar ju =)

1:21 em  
Blogger Klimakteriehäxan said...

Ilon W är värd all uppmärksamhet, allt beröm! Om jag någonsin kommer till Estland (tveksamt) vill jag gärna gå på det där museet.

1:22 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser