söndag, mars 19, 2006

Packad av Koren Zailckas

Packad handlar inte bara om tonårsfylla och tonårsalkoholism. Koren Zailckas var 14 år när hon började festa och allting eskalerade under hennes år på college. Det värsta är inte att hon dricker sig redlös flera gånger i veckan. Det värsta är att alla gör det och ingen reagerar. Det är fullständigt normalt.

Det amerikanska fraternity- och sororitysystemen, ett slags nationssystem där man bland annat kan bo och som ofta heter saker i grekiska bokstavskombinationer t ex Alpha Zeta eller Kappa Phi Gamma, blir mest bara ursäkter för att hitta tillhåll och sällskap att festa med.

Hur de överhuvudtaget lyckas ta examen övergår mitt förstånd. Om man får tro boken så super de flesta tonårstjejer och killar sig redlösa stup i kvarten från High School och uppåt. Det värsta är att det förmodligen är sant. Boken kantas också med statistikuppgifter från olika amerikanska undersökningar.

Packad handlar därför också en del om amerikansk alkoholpolitik och alkoholreklam och svårigheten att ens försöka ha ett socialt liv utan alkohol i de kretsar som Koren lever i. Kretsar som inte skiljer sig alls mycket, egentligen, från vems tillvaro som helst. Hon kan inte laga mat utan ett glas rödvin i handen, inte bowla utan en ölflaska i handen, samtalsämnena är alltid bakfyllan.

Det är en bra bok. Väldig välskriven, bra språk, men den drabbar mig inte. Jag blir inte särskilt berörd. Tonårsfyllor och väninnor passerar revy och jag önskar att hon fördjupat sig mer i de samhällspolitiska frågorna. Det hade gjort boken mer intressant.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vilket college gick hon nu på? Skriver ett arbete om denna boken och har glömt detta och jag har lämnat tillbaka boken.
Du kan svara med en kommentar på min blogg; saraanniemarianne.blogg.se

1:26 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser