torsdag, mars 16, 2006

Deckarfokus: Annika Bryn

En liten serie startar idag här på En annan sida. Fokus på deckare och den kvinnliga hjältinnan. Jag har frågat fem deckarförfattare som alla har kvinnliga karaktärer i huvudrollen, om deras skrivande och deras förhållningssätt till sin kvinnliga hjältinna. Först ut är Annika Bryn.

Annika Bryn bor i Stockholm och har för det mesta arbetat som frilansjournalist. Hon har också pluggat litteratur, teater och sociologi med mera och sysslat med aikido. Hennes deckare handlar bland annat om kriminalkommisarie Margareta Davidsson, som bor i Vasastan i Stockholm och arbetar som polis.

Annika har publicerat tre deckare. Den första på Wahlström & Widstrand och de andra två på B.Wahlströms förlag.
Den sjätte natten (2003), Brottsplats Rosenbad (2005) och Morden i Buttle, som kommer i juni i år.

Hur kommer det sig att du skriver deckare?

Jag har varit genuint intresserad av flera olika genrer sedan jag var liten - dikter, deckare, essäer, experimentell prosa. Att den första bok jag skrev färdig och fick antagen var just en deckare var faktiskt mest en slump, för den var ursprungligen ett filmmanuskript! Sedan kom det fler böcker i samma serie för att jag ville veta hur det går för mina karaktärer. Det är spännande att följa dem.

Men även om jag kommer att skriva fler sorters litteratur vill jag inte blanda genrerna - en deckare ska vara en deckare, inte en förklädd roman eller ett förklätt samhällsreportage. Sedan är det en annan sak att man alltid försöker skriva bättre och kanske söka nya vinklar ibland.

Varför valde du en kvinnlig hjältinna?

Delvis ville jag det, delvis bara blev det så. I den första boken, "Den sjätte natten", finns ingen huvudperson. En rad människor skildras inifrån. Margareta Davidsson var en av dem. Jag visste att någon skulle ta alltmer plats i fortsättningen och provade med olika karaktärer, men Margareta hade en tendens att tränga sig fram i mitt medvetande. Så det blev hon.

Tror du att valet av kvinnlig hjältinna gör dig friare i ditt sätt att skriva än om du valt en manlig hjälte?

Nej, faktiskt inte. Jag älskar att skriva från manlig synpunkt. Jag har ju många fler referenspunkter till en kvinnlig huvudperson, men det är fascinerande att sätta sig in i olika mäns sätt att tänka och känna. Det är en spännande resa att göra.

I den bok du läser, Morden i Buttle, ses nästan allt från Margaretas håll. Men i de två tidigare får man lära känna både advokaten John och spanaren Kent ingående. Kent har både mycket mörka och goda sidor, och det händer ofta att kvinnliga läsare blir förälskade i honom och undrar om det ska bli han och Margareta till slut. Trots allt.

Hur fick du inspiration till din senaste bok?

Det där är alltid en svår fråga att svara på, det finns så många källor. Ursprunget är att jag tillbringade ett dygn på Gotland, i just Buttle, och gick ut en tidig sommarmorgon i solen och tystnaden och tänkte: "Det här är en engelsk by! Jag måste förlägga en deckare här!" Och på kyrkogården hittade jag en gravsten som kom att spela en stor roll i boken. Sedan ger det ena det andra. Jag hade slutscenerna klara för mig tidigt, jag ser handlingen i mina böcker i bilder och hör personerna tala.

Vilka egna förebilder har du själv i ditt skrivande och vilka förebilder har din hjältinna?

Jag har inga direkta förebilder, men jag blir ju påverkad av det jag läser, av alla författare som fascinerar mig. Att läsa bra böcker när man själv skriver är en god idé. Man kanske inte tar efter, men man blir upplyft och inspirerad!

Vad Margaretas förebilder beträffar har jag faktiskt aldrig tänkt på saken - jag tror hon helt enkelt strävar efter att sätta stopp för skurkar på ett något så när etiskt riktigt sätt, och för övrigt försöka leva ett hyfsat lyckligt liv. Och det kan vara svårt nog.

Annika Bryns hemsida hittar du på: www.annikabryn.com

Mer om kvinnliga deckarhjältinnor hittar du här.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

.............Roligt och smickrande att få vara med!
Liten rättelse bara: Den sjätte natten i hardback kom ut på Wahlström & Widstrand. Förlagen låter lika till namnet, men W&W tillhör Bonniersfären medan B. Wahlströms är ett gammalt familjeföretag.

10:20 em  
Blogger schmut said...

jag skulle sagt att jag menade undertiteln. antagligen så försvann det ut mitt huvud för jag blev så glad när jag såg 'en bokdjävuls liv och lustar' (en hondjävuls liv och lustar' är boken av Weldon som kom tidigt 80-tal)

9:54 fm  
Anonymous Anonym said...

............schmut: Och som också spelades in som film två gånger: En engelsk och en amerikansk version. I den amerikanska var Meryl Streep och Roseanne med (gissa vem som var hondjävulen?)

9:52 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser