måndag, mars 20, 2006

Deckarfokus: Aino Trosell

En annan sida fortsätter intervjua deckarförfattare om deras relation med den kvinnliga hjältinnan. Näst i tur står Aino Trosell.

Tolv böcker har Aino Trosell hunnit med att skrivit men inte alla är spänningsromaner. Om hjärtat ännu slår, handlar om Siv Dahlin som arbetar som vårdbiträde men bryter upp och börjar jobba som garvare i Dalarna. Siv Dahlin återkommer i Tvångströjan och Se dem inte i ögonen.

Hennes senaste bok heter En gränslös kärlekshistoria och är Ainos egen kvinnohistoria i fem generationer.


Hur kommer det sig att du skriver deckare?

Jag blev kriminalförfattare genom att skriva djuphavsromanen Ytspänning. Att den var en thriller tänkte jag inte på, jag tänkte inte i genre, men när tidskriften Jury gav mig Polonipriset var saken biff och visst hade jag fler kriminalhistorier innanför västen när jag tänkte efter.

Varför valde du en kvinnlig hjältinna?

Jag har skrivit så mycket om män att det nu verkligen var dags för en kvinna att kliva upp på scenen. Dessutom ville jag har en människa ur folkdjupet som till exempel jobbade i vården eller med städning, en anti-hjältinna.

Tror du att valet av kvinnlig hjältinna gör dig friare i ditt sätt att skriva än om du valt en manlig hjälte?

Nja, det har jag inte tänkt på. Det handlar mer om Siv Dahlins personlighet, jag gillar henne helt enkelt. Hon är lite naiv och kanske också lite opassande nyfiken. Men hon har ett gott hjärta och hon är observant och modig.

Hur fick du inspiration till din senaste bok?

Min senaste bok heter En gränslös kärlekshistoria och är alls icke någon kriminalroman utan min egen kvinnohistoria i fem generationer. Men boken dessförinnan är en deckare, den heter Tvångströjan och inspirationen strömmade till från flera håll, en autentisk älgjakt i fjällen som höll på att gå snett, besatthet i kärlek som vi väl sett lite till mans, en dödlig fysisk sjukdom som tvångströja med mera. Och hemtjänsten, som vårt eget Hill Street Blues, hjältinnorna i det tysta.

Vilka egna förebilder har du själv i ditt skrivande och vilka förebilder har din hjältinna?

Jag har inga förebilder längre och det har inte Siv Dahlin heller. Förebilder idealiseras. När man blir äldre inser man att det gäller att alldeles på egen hand ta sig fram med machete genom den täta djungeln. Och att detta är helt i sin ordning.

Läs mer om Aino Trosell på Författarcentrums hemsida.

Mer om kvinnliga deckarhjältinnor hittar du här.

Läs också:
Deckarfokus: Annika Bryn
Deckarfokus: Helena Sigander
Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser