söndag, januari 01, 2006

Narnia - Häxan och Lejonet

Jag har starka minnen från att jag lånade och läste alla Narnia-böcker av C.S Lewis som barn. Det konstiga är att jag inte minns någonting från böckerna.

Jag minns att de klev genom en garderob och hamnade i ett annat land. Jag minns Aslan, lejonet och jag minns att det var fyra stycken barn. Sen är det tomt. Det kan inte ha gjort särskilt stort intryck på mig.

Det gjorde inte den första filmen om Narnia heller. Det kändes som en lågbudgetfilm Disney spottat ur sig. I efterdyningarna av Sagan om Ringen och Harry Potter så förväntar man sig ändå att de kunde ansträngt sig något mer.

Taskiga specialeffekter, att det var inspelat framför en green-screen syntes i princip hela tiden. Urdåliga kostymer, alla varelser såg likadana ut. Jämför tex Mr Tumnus, faunen med kentaurerna. Den vita häxan var rakt av en kopia från Sagan om ringens Galadriel. Lika som bär? Och så småsaker hela tiden som de snott från ringen-triologin men gjort om på budgetvis.

Ja, jag är jättebesviken. Förväntade mig ett bra epos och många filmer att se fram emot men nu känns det som det kan kvitta.

En barnfilm, lågbudget med kassa skådespelare och magra filmeffekter. Bättre kan ni Disney!

2 Comments:

Blogger Brian said...

OK, du tar ned mig lite på jorden men så dåligt tycker jag inte det var.

9:49 fm  
Anonymous Anonym said...

BBC-versionen är mycket charmigare! :-)

12:36 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser