lördag, december 31, 2005

Gott nytt år på er alla bokmalar!

And the winners are...

Bästa svenska bok
Stieg Larsson - Män som hatar kvinnor
Stieg vinner med knapp marginal för en bra deckarhistoria, en grund att bygga på och flyt i språket. Jag längtar efter del 2 och 3.

Bästa utländska bok
Monica Ali - Brick Lane
I hård konkurrens så vinner ändå Brick Lane då historien grep tag i en. Boken handlar om en indisk flicka som blir bortgift och hamnar i de indiska kvarteren i London. Om längtan hem, om att aldrig rota sig, om att ständigt vänta på något som aldrig kommer. En jättebra bok!

Årets överraskning
Åsne Seierstads bok om Serbien, Med ryggen mot världen
Efter totalfloppen (i mitt tycke) om Kabuls bokhandlare ger hon här serberna upprättelse efter kriget där de smutskastades rejält. Jag må vara partisk men det är en jätteintressant bok där serber från alla delar av samhället får komma till tals.

Årets könsdebatt
En sexists bekännelser - Lars Einar Engström
Vi har hört allt förrut men Lars Einar får ändå en eloge för att han som medelålders vit man vågar ta steget ut och bekänna färg och ge "the stupid white man" ett ansikte.

Coolaste huvudpersonen
Oliva Joules i Olivia Joules fria fantasier av Helen Fielding
Bridget släng dig i väggen! Olivia är girlpower och inget mjäkande hemma med bantning och ältande efter Mr Darcy. Olivia räds ingenting, kastar sig handlöst ut på äventyr och har superbra levnadsregler.

Årets mest intensägande biografi
Ego Girl av Carolina Gynning.
Pass. Boken förtjänar inte ens en motivering.

Årets galnaste
Marita Lindqvists bok Kawaii vinner stort! Vuxna kvinnor som samlar på 12-åriga popidoler och dessutom viker ut sig i en bok om det förtjänar segern med stolthet och heder i denna kategori. Go Marita go!

Bästa chic-lit
Laura Weisberger - Djävulen bär Prada
Debutbok av Laura och redan succé. Hon är bara 26 år och kommer gå långt. Här beskriver hon hur det är att jobba längst ner i näringskedjan på en überhipp modetidning i New York och vad som händer när man inte orkar längre! Också på sätt och vis en feel-good-historia om den lilla människan som kämpar mot överheten, men mest är den en bok att frossa i härliga modedetaljer och flashig yta.

Årets kvinnliga deckarfigur
Mma Ramotswe i Damernas detektivbyrå av Alexander McCall Smith
Årets coolaste deckare är utan tvekan Mma Ramotswe för sitt lugn, coolhet, öppenhet, rakhet och för att Alexander McCall Smith lyckas skapa en riktigt härligt feelgood-roman.

Årets manliga deckarfigur
Mikael Blomkvist i Män som hatar kvinnor får det bli, av Stieg Larsson. För att han postumt lämnar ut sitt alter ego så öppet, för att han lyckas balansera macho-killens tuffhet och ändå visa svaghet! Jag gillar Micke Blomkvist även om han är lite för mycket ibland.

Årets sämsta bok
Mil Millington - Känslornas kemi
Det här var den boken som jag inte ens orkade läsa ut! Hur kan man misslyckas så kapitalt efter succé-boken Saker min flickvän och jag grälar om? Långtråkigt och ointressant. Platt fall!

Årets besvikelse
Ann-Christine Bärnsten - Döden är en schlager
Upplägget var ju klockrent. En deckare i schlager-miljö. Vi som älskar både det ena och det andra jublade. Det kunde ju inte bli fel men ack så fel jag hade. Tråkigt och pretentiöst! Bärnsten kunde inte engagera mig för fem öre. Jag gillade inte karaktärerna i boken. Opersonliga och ointressanta.


Vi firar inte bara nyår utan även bröllopsdag idag. Så ha en skön helg så ses vi nästa år. God nytt år på er alla bokmalar!

5 Comments:

Blogger Klimakteriehäxan said...

Jösses så avslöjad jag känner mig. Har märkligt nog haft ett icke-bokläsar-år i år, mot alla vanor, och när jag läser din lista visar det sig att jag bara läst ett par stycken.
Men jag tar din lista som tips - att lägga till högen av oläst som redan tornar upp sig i hyllan... GOTT NYTT ÅR

12:07 em  
Blogger Bokbabbel said...

Det var ju imponerande vinnare, lade också många böcker att läsa bakom öronen. Glad att Mma Ramotswe vann :D
Gott nytt år!

1:09 em  
Blogger Hieronymus said...

Gott nytt. Ser också fram emot Stieg Larssons andra. Tillhör inte de lyckliga som fått förhandsläsa, men vad jag hört från de som faktiskt fått göra det ska tvåan vara ÄNNU bättre. Mmm...(dreglar som Homer Simpson..)

2:51 em  
Blogger Peter Ljungkvist said...

Ett gott slut och ett gott nytt år tillönskar jag dig. Hoppas 2006 blir ett underbart bokår för oss alla....

4:41 em  
Blogger Fisso said...

Gott nytt år

11:04 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser