fredag, januari 06, 2006

En porrstjärnas självbiografi

Linda Lovelace självbiografi - en tragisk uppväxt, blev lurad in i branschen, sviken, utnyttjad, trasig. Självbiografin ett slags se mig, jag valde inte detta, jag är ett offer.

Traci Lords självbiografi - en tragisk uppväxt, blev lurad in i branschen, sviken, utnyttjad, trasig. Självbiografin ett slags: se mig, jag valde inte detta, jag är ett offer.

Jenna Jamesons självbiografi - en tragisk uppväxt...sen slutar likheterna.

Jenna föddes Jenna Massolini, växte upp med sin pappa och brorsa i Las Vegas. Hon är bara ett år yngre än mig men känns så oändligt mycket...yngre.

Hon är naiv, godtrogen, går på samma nitar om och om igen men har ändå en härlig självdistans till sig själv som mot slutet av boken övergår till visst allvar när hon börjar inse att handlingar får konsekvenser.

I början skrattar hon bort våldtäkter, förnedring, drogmissbruk och lättar upp tätskriven text med detaljerade beskrivningar av sexuella handlingar, droger, dominanta män med serierutor med strippskolor, avsugningstekniker och tips om hur man dejtar en porrskådis.

Boken är på nästan 600 sidor men är rikligt illustrerad med både professionella bilder och bilder ur privata album, intervjuer, autentiska dagboksanteckningar och urdrag ur filofaxer och bandinspelningar. Ett slags scrap-book om hennes liv.

Det känns ändå inte riktigt som det är sitt livs historia som hon egentligen vill berätta. Hon vill inte lära ut någonting. Även om hon ger råd och tips till tjejer och killar som funderar på att söka sig till porrbranschen så känns boken mer som ett sätt att stärka sitt eget varumärke och tjäna pengar. Jag vet egentligen inte hur bright hon är. Hon vet hur man tjänar pengar - men hur bra mår man när ens egen farsa driver hennes egen strippklubb och hennes farbror driver hennes första porrsida på internet? Eller när man tvingas lösa ut sin egen bror och far från prisjägare som vill tjäna pengar?

Det blir inte mer än en svag trea. Den var inte dålig men inte heller en bok som rekommenderar. Det enda som var befriande skönt var att hon inte framställde sig själv som offer utan hennes val är hennes egna, men kanske inte alltid medvetna.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

hur står sig boken i förhållande till de andra två porrstjärnornas böcker?

6:05 em  
Blogger Petra said...

De andra två är såna offerbeskrivningar att man knappt orkar ta det till sig medans Jennas bok ändå är rätt underhållande. Tja, samma skrot och korn tycker jag.

Traci Lords bok var klart sämst tyckte jag dock. Jennas bäst. Lindas mittemellan.

6:10 em  
Anonymous Anonym said...

..............Tro mig, det kommer ännu en bok från henne om tio år. Som blir lika jäklig att läsa som Traci Lords.

7:22 em  
Blogger Petra said...

Jag misstänker det också!

7:54 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser