onsdag, januari 04, 2006

Smärtsamt från ex-jugoslavien

Tanja Lucic, exil-kroat, arbetar som universitetslärare i litteraturvetenskap vid slaviska institutionen i Amsterdam. De som söker sig till hennes kurs i ex-jugoslavisk litteraturhistoria är alla exil-ex-jugoslaver själva, en del serber, andra bosnier, några kroater. Istället för att följa kursplanen så blir lektionerna ett slags vältrande i minnen från deras gamla land som nu inte längre existerar, skoldanser, maträtter, tito, parader, tv-program, kommunismen... om det handlar Dubravka Ugresics bok Smärtans minesterium.

Boken får lysande kritik överallt. Svenskan, Expressen, Kulturnytt i P1, Barometern, DN, och jag blir lite sugen att läsa den, dels på grund av min koppling till landet och dels på grund av min koppling till jugoslavisk litteraturhistora (även om nu boken inte verkar handla om det speciellt mycket).

Appropå jugoslavisk litteraturhistoria så var min farbror, Miodrag Zivanov, högst delaktig i ett stort forskningsverk för folkbiblioteket i Serbien där man katalogiserade och skrev biografier över gamla jugoslaviska författare och folksägner. Söker man på hans namn hittar man mängder med länkar till böcker han skrivit. Hade varit intressant att botanisera i om jag kunnat språket en smula bättre. Tyvärr gick han bort för några år sedan och hann inte riktigt avsluta sitt verk som består av sådär sjutton band. Jag hann tyvärr inte riktigt prata med honom om hans arbete heller.

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser