torsdag, januari 05, 2006

Gamla minnen

Var ute och drack öl med Lisa och Lotta igår. Vi var alla tre tämligen tidigt ute på nätet och det blev ganska mycket minnessnack om hur det var förr med hemsidor utan bakgrunder, nätter på nätet, chattar, newsgroups och nätdejting redan 1996. Lisa hängde på muddar och Lotta och jag på Kajen. Vi kände inte varandra då men vi minns varandra vagt.

Jag berättade om mina anteckningsböcker där jag skrev ner alla intressanta adresser, e-postadresser samt nickname på alla jag chattade med och så lite korta kommentarer om dem efteråt för att jag skulle minnas dom så när jag kom hem var jag tvungen att leta fram dom och det var jätterolig läsning!

Så här såg det ut på Kajen runt 1995:

C22 - Johan i Göteborg
Alle - Stockholm, född 78
Simba - Göteborg
Anakin - Andreas Engström
Balzac - Stockholm
Petter - Västerås, född 72
Jimmy
Torsdag
Atti
Perishness - Stefan Ohlsson, född 72.
Pigg - Göteborg
Bagera
Missmac
Kurfrid - från Umeå
Pia-Kinky - Göteborg
Aquarius - Helsingborg, 41 år, telefon: 042 - 14 84 xx
Hedge - Henrik - 19 år Härnösand
Markus - 24 år
c92andle - Andreas, Linköping
Resen - Ole, datacom
spth0001 - Christian Ubbessen

Och så Lotta som hette L8 och jag själv som hette Spindelkvinnan på den tiden!

Jag har också antecknat ner hela html-koden till min första hemsida. På något sätt kändes väl det man sparade i datorn då inte så beständigt. Dessutom finns det mängder av ftp-adresser, telefonnummer till BBS'ser, modempooler och webbsidor, prydligt antecknade med http:// framför alla adresser.

Jag är glad att jag sparat anteckningsböckerna!

11 Comments:

Blogger Hieronymus said...

Sjukt kul det där. Själv hängde jag på IRC på härliga kanaler som #tori och #poppis. Det var en hel rörelse det där, och GUD vad spännande det var att kunna chatta i realtid med folk från andra länder. Sen kom Internet explorer, netscape och allt det där... och sakta men säkert...skaffade man sig...ett....liv...eller vänta, nu bloggar jag.

3:51 em  
Anonymous Anonym said...

Och sen blev det ju #Webchat på IRC med Erwin o Knoll och vad de nu hette. Kul tider! /Maria

9:09 em  
Anonymous Anonym said...

Ja, jösses. Många bekanta namn på den listan. Letade fram mina anteckningar också nu (i en hysteriskt stor filofax! Att man släpade runt på sånt...). Pigg, Pia, MissMac, Anakin och Alle har jag också noteringar om, plus en massa andra. Undrar vad det blev av dem.

Tack för igår, det var trevligt!

11:50 em  
Anonymous Anonym said...

Maria - ja, Knoll minns jag med!

11:51 em  
Anonymous Anonym said...

Nu har jag lagt ut min lista också.

12:46 fm  
Blogger Petra said...

Erwin hade jag totalt förträngt men Knoll och Tott minns jag! Och Zyxx (Vivi) som jag har kontakt med än i dag. Och Simba och Dark_Side! :-)

2:44 fm  
Anonymous Anonym said...

Petra du träffade väl Erwin (mfl.) IRL på någon fest sedan? /Maria

5:19 em  
Blogger Petra said...

Gjorde jag!?:)

Nä, men Pigg träffade jag!

5:31 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har ett bestämt minne av att du var nånstans i gbg-trakten på en fest där Erwin var med :)/M

5:40 em  
Blogger Petra said...

Jag har själv inget som helst minne av det! :)

Det måste iaf vara minst 9-10 år sen!

5:42 em  
Anonymous Anonym said...

Fasen vad kul att se att fler hängde på kajen. Började själv -95, och hängde kvar till de gjorde om och merparten av det gamla gänget (hängde mest på engelska) hade fått nåt annat att syssla med :-)

Guinevere, Bulletproof, ~Julie~ och en massa andra :-)

9:20 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser