torsdag, januari 25, 2007

En annan sidas bekännelse

Okej. Textmissbrukaren har gjort det,Bokhororna har gjort det. DannyBoy har gjort det.

De har alla bekänt färg i Expressens litteraturtest och nu är det min tur. Expressen hävdar nämligen att vi skryter om vad vi läser när vi är på fest och att en av tre ljuger. Dessutom har de plockat ihop en lista över böcker som man ska bekänna färg huruvida man läst dessa böcker:

1. "Jack" av Ulf Lundell.
Nej, jag har inte läst något av Ulf Lundell men skulle jag välja något skulle jag välja Jack.

2. "Utvandrarna" av Vilhelm Moberg.
Jag har läst både Raskens och Rid i natt. Räcker inte det?

3. "Hemsöborna" av August Strindberg.
Jag har läst både Fröken Julie, Röda rummet och Fadren. Räcker inte det?

4. "Nässlorna blomma" av Harry Martinsson.
Nej. Jag har inte läst något av Harry Martinsson...

5. "Röde Orm" av Frans G Bengtsson.
....inte Frans G Bengtsson heller...

6. Arn-böckerna av Jan Guillou.
...och det enda av Jan Guillou jag läst är Ondskan...

7. "Sagan om ringen"-trilogi av JRR Tolkien.
...och det enda av Tolkien är Bilbo...

8. "Krig och fred" av Leo Tolstoj.
...men inget av Tolstoj...

9. "Svindlande höjder" av Emily Brontë.
....inte heller av systrarna Brontë.

10. "Män är från mars, kvinnor från Venus" av John Gray.
Men nu börjar det lika något. Den här har jag läst!

11. "1984" av George Orwell.
Men inte den här.

12. "Lysande utsikter" av Charles Dickens.
Inte den här heller.

13. "Harry Potter och de vises sten" av J K Rowling.
Men den här!

14. "Jane Eyre" av Emily Brontë.
Men inte den här.

15. "Da Vinci koden" av Dan Brown.
Men den här också.

16. "Anne Franks dagbok" av Anne Frank.
...och den här.

Resultat: 4/16

Etiketter:

3 Comments:

Blogger Översättarhelena said...

Jag har läst alla utom nummer 7, 8 och 10. Men Arnböckerna har jag bara läst för att kunna varna mina medmänniskor för dem :)

2:13 em  
Blogger Andrea said...

6/16 här, om man avrundar uppåt (jag har läst tre av fyra Arn-böcker, så jag räknade dem). (Övriga var Röde Orm, Sagan om Ringen-trilogin, Svindlande höjder, Harry Potter och, tyvärr, Da Vinci-koden.)

Däremot känner jag att jag _borde_ Krig och fred (eftersom jag älskar Anna Karenina) och Lysande utsikter (har den ju t o m hemma). Någon gång.

4:05 em  
Blogger Studiomannen said...

1, 2, 5, 7, 11, 13 är inget bra, va? 8:an står i hyllan, men resten lyser med sin frånvaro.

Snälla snälla boka om så du kan bloggträffas även den 3e!

5:33 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser