lördag, augusti 15, 2009

19 minuter av Jodie Picoult

Peter Houghton har fått nog. Efter att ha blivit hänsynslöst trakasserad genom hela sin skoltid skjuter han en dag ihjäl en lärare och nio skolkamrater, samt skadeskjuter ytterligare ett antal personer. Det hela tar nitton minuter. Nitton minuter som förändrar livet för hela det lilla samhället Sterling där alla känner alla. Där domaren vars dotter lekt med Peter som barn, även känner Peters mamma som är barnmorska och som förlöst mängder av barnen på skolan.

Det är en snyggt sammansatt historia som vi får följa från att barnen föds och fram tills de är ungefär 18 år. Picoult hoppar fram och tillbaka utan att följa kronologisk ordning men det blir aldrig förvirrat. Det hela är mycket autentiskt beskrivet och historien är inspirerad av det som hände i Columbine då två elever gick in och skjöt ihjäl flera av sina kamrater.

Till en början verkar Peter Houghton som en riktig kallblodig mördare men Jodie Picoult får honom att framstå som human och som läsare vet man inte riktigt var man ska lägga sina sympatier. Det hela är komplext och mycket, mycket bra skrivet med ett ganska så oväntat slut.
Jodie Picoult är en av de författare som haft äran att ha fått studerat kreativt skrivande hos Joyce Carol Oates vid Stanford och det känns lite som Oates-light när man läser. Bra flyt, starka berättelser.

Hon har också skrivit Allt för min syster, som handlade om det kontroversiella i att skapa ett syskon för att det första barnet har en obotlig sjukdom. Picoult verkar inte banga för de svåra ämnena.

Jag måste läsa mer av denna kvinna.

Etiketter:

9 Comments:

Anonymous Niclas Tamas said...

Den verkar intressant! Ska skriva upp den på min "att läsa"-lista!

12:18 em  
Blogger Maud/En bok om dagen said...

Jag har läst - tror jag - allt som översatts av Picoult, förutom just Nitton minuter eftersom jag väntat på att den skulle komma i pocket. Och nu blev jag ännu mer sugen att läsa den så snart jag bara hinner! ;-)

12:40 em  
Blogger Magica de Hex said...

Läs Allt för min syster, den är riktigt, riktigt bra.

6:29 em  
Anonymous snowflake said...

Med risk för att förstöra den goda stämningen här så vill jag ändå varna för att Picoult kan bli ganska rejält sentimental också. Det finns drag av det i Allt för min syster, och det blommade ut för fullt och överfullt i en annan bok jag läste av henne. Kanske håller hon igen lite bättre i 19 minuter?

(Sen tycker jag att det var intressant att Oates talade om Safran Foer som en bra författare, och Picoult som en framgångsrik. Jag anade att hon inte är lika såld på henne.)

3:11 em  
Blogger Petra said...

Har läst Allt för min syster för några år sen och gillade den jättemycket! :)

10:59 em  
Blogger Catrin said...

Låter intressant - ska definitivt kolla in Picoult! Håller på med Jonathan Safran Foer just nu, som jag köpte efter att ha lyssnat på JCO i somras och hon nämnde just dessa två som exempel på hennes studenter.

11:06 fm  
Blogger tjidtjie /maddis / madde / madeleine said...

Ska nog även jag skirva upp denna på "att läsalistan" Fast just nu längtar och väntar jag på "allt för min syster"s filmpremiär, för jag tyckte verkligen om den boken.

10:00 em  
Anonymous Lotta - hyllan said...

Visst är den bra! Jag gillar verkligen Jodi Picoult!

3:23 em  
Blogger Maria said...

Jag gillade verkligen både 19 minuter och Allt för min syster. I somras läste jag även Skulden och Den tionde kretsen som båda var nästan lika bra och en som hette Försvinnanden som var både tråkig och smörig - så lite ojämnt verkar det som...

9:20 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser