onsdag, december 03, 2008

Ny-ord

Kulturtidskriften Glänta lanserar i sitt senaste nummer, Framtidsencyklopedin, en rad spännande ny-ord i svenska språket.

Vad sägs om:
- Crazy frog disorder, störning man kan få när man lyssnat för mycket på crazy frog.
- Ögonspår, de spår som lämnas i en bok när man läst den (ska inte blandas ihop med vikta hörn eller anteckningar i marginalen).
- Måffa, rörelsen man gör när man rättar till underkläder som hamnat snett eller slunkit in på olämpliga ställen. Eller,
- Trestegsbangare, en person som först säger att den kommer, sen flaggar för att den kanske inte kommer för att slutligen inte komma.

Fler ord hittar du här. Förklaringarna finns i senaste numret.

Etiketter: ,

3 Comments:

Blogger Catrin said...

Måffa tycker jag inte alls låter som att rätta till underkläder. Kanske beroende på att jag och några av mina vänner använder ordet "Moffla" för ohämmat ätande av företrädesvis skräpmat och godis ...

10:55 fm  
Blogger Översättarhelena said...

Det var ju bra att få veta vad jag gjorde när jag sträckte mig i ryggen häromsistens! Måffade!

1:57 em  
Blogger Hanna said...

Jag tänkte på samma sak som Catrin. Fast vi säger Moffa ist för Moffla. Moffa är ohämmat intag av (skräp)mat eller snacks!

2:06 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser