tisdag, december 30, 2008

Lyckan, kärleken och meningen med livet

Elizabeth Gilbert ligger på badrumsgolvet och har ångest. Hon är strax över 30 och bor med sin perfekta man i sitt perfekta hus och lyckas inte bli gravid med de perfekta barnet. Ett barn som hon inte vet om hon vill ha. Vad vill hon ha? Vad är livet?

Till slut bryter hon upp, flyttar ut ur det perfekta huset, skiljer sig och efter långa månader av sorg drar hon ut på en årslång resa för att hitta sig själv. Hon väljer att tillbringa fyra månader vardera i Italien, Indien och Indonesien. Alla länder som börjar på bokstaven I som i jag på engelska.

På engelska heter boken Eat, Pray, Love vilket är en mycket bättre titel faktiskt eftersom det är precis vad boken handlar om.

I Italien väljer hon att äta och lära sig italienska. Att frossa i god mat och italienska ord och hon lär sig njuta. Njuta av det lilla och stora och inte bry sig om dåligt samvete för att hon gör det. I Indien lär hon sig finna sinnesro genom att meditera och leva i nuet. Att ta vara på stunden och inte älta dåtiden eller oroa sig för framtiden. I Indonesien lär hon sig älska och hitta balans. Hon besöker en medicinman varje dag, hittar en älskare, får en väninna och så småningom avslutar hon sin resa, starkare, helare och friskare!

Boken är uppbyggd i 108 kapitel, inspirerad av ett indiskt radband som har 108 kulor och varje land får 36 kapitel vardera. Varje kapitel kan dessutom läsas fristående eftersom varje kapitel innehåller en inre resa. Sammantaget följer det en kronologisk ordning. Lysande gjort. Meningen är att man ska kunna läsa lite här och där när andan följer på, men jag sträckläste den helt.

Boken är välskriven och otroligt inspirerande. Årets bästa bok utser jag den till. Fantastisk. Jag skulle vilja ge bort den till alla jag känner.

På YouTube kan man se ett 30 minuter långt klipp där Elizabeth Gilbert själv berättar och läser ur sin bok: Se det! Inspireras! Läs boken!

Etiketter:

2 Comments:

Blogger Fröken Nina said...

Åh, den här hamnar direkt på min att-läsa-lista! Tack!

5:32 em  
Blogger Feelgoodbibliotekarien said...

Jag gillade den också jättemycket. Lite sliskig titel och jag var först rädd för att det skulle vara en vanlig "själv-hjälps-bok", men så var det ju inte. Det var bra fart och "svung" på språket också.

6:46 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser