onsdag, december 24, 2008

The school of life

Ibland önskar man att man bodde någonannanstans. Som i London till exempel. Då skulle jag hänga allt för mycket i bokaffären The school of life. Det är en affär som har valt en lite annan inriktning än att bara sälja böcker. Här kan man köpa resor, gå på middag, få terapi, boka tid med en expert, lyssna på föreläsningar eller gå en kurs.

Till exempel; kurserna de erbjuder handlar om livets stora frågor. Kärlek, politik, arbete, familj. I kärlekskursen avhandlas ämnen som behöver jag verkligen en relation? Hur kan jag konversera bättre med min partner? Finns evig kärlek? Man läser Platon, Shakespeare, Tolstoy och Freud.

Resorna består av resekitt du köper i bokhandeln bestående av ett gäng reseskildringar och guideböcker. Kan även innehålla brun-utan-sol-kräm, lite spännande mat och en stör ej-skylt.

Middagarna äger rum på olika ställen i London och har olika teman. En särskild meny med konversationsämnen delas ut så att samtalsämnena inte ska sina. Så diskuterar man livets stora ämnen och böcker såklart.

Men mest spännande är nog biblioterapin. Här får du tillsammans med en biblioterapeut gå igenom dina problem och tala ut. Antingen ett besök, eller flera under en tid. När biblioterapeuten har ställt diagnos ger han eller hon dig ett recept på böcker som du ska läsa för att självläka. Visst är det fantastiskt! Precis en sån här bokhandel skulle jag vilja öppna, självklart med en liten cafédel inuti.

Läs mer på The school of lifes hemsida.

Etiketter:

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser