torsdag, juni 05, 2008

Veckans lästrio: Tre böcker som beskriver Sverige

Imorgon är det svenska nationaldagen och svenska flaggans dag. Vad passar då bättre än de svenskaste av svenska tips.

Vilka tre skönlitterära böcker beskriver Sverige bäst? Vilka tre skönlitterära böcker skulle du rekommendera någon som vill veta mer om Sverige att läsa?

Här kommer mina:

1. Valfritt av Astrid Lindgren.
Kanske är hon den bästa på att beskriva svenska somrar, svenska jular och svensk härlig barndom? Det är alltid så mycket sommar eller så mycket jul i hennes böcker. Det finns också variation. Hon kan beskriva allt från svenska landsbyggden i Emil i Lönneberga till svensk överklass på 20-30-talet i Madicken.

2. En komikers uppväxt av Jonas Gardell.
Svensk småstad. 70-tal. Uppväxt. Hej Matematik. Klassfester. Ångest. Mobbning. Skolgång. Vem beskriver det bättre än Jonas Gardell? Ingen.

3. Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige av Selma Lagerlöf
Det går ju inte att utlämna boken om Sverige med stort B. Egentligen var den skriven som lärobok men i sådan underbar form att den faktiskt blivit översatt till massor av språk.

Heja Sverige! Nu är det er tur.

Etiketter:

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Bra val - utom Nils Holgersson! Jag tvångsmatades med Nils - hela! - i tredje klass (jo, nioåringar ansågs kunna tillgodogöra sig NH på den tiden) och kom aldrig över det. Det dödade hela Selmas författargärning för mig.

9:20 fm  
Blogger Petra said...

Intressant! Vår fröken läste Nils Holgersson högt i fyran eller femman tror jag och vi alla satt som trollbundna!

10:43 fm  
Blogger Lyrans Noblesser said...

Det här var ju jättesvårt att göra utan att nämna Astrid och Selma. Men, det är ju roligare att försöka göra en lista som skiljer sig från din :-) Och jag fick till slut ihop en trio.

12:12 em  
Blogger Martina said...

Nu har jag också gjort lästrion! Jag snodde Astrid Lindgren jag med, men har å andra sidan några bubblare också...

1:56 em  
Blogger Matilda said...

Nu har jag också gjort en lästrio. Jag hade med Astrid Lindgren, det kunde jag inte låta bli!

7:09 em  
Anonymous Anonym said...

Att bli läst högt för är nog en helt annan sak än att ha boken i läxa. Det ena känns som roliga timmen, det andra som ett straff! Och det är ju en så tjock bok också, Nils Holgersson. Vill jag minnas.

9:19 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker denna lästrio var den svåraste hittills, men jag har skrapat ihop min tillslut.

11:10 fm  
Anonymous Anonym said...

Japp, jag har också fått ihop en lista på tre Sverigeskildringar.

8:57 em  
Anonymous Anonym said...

Till slut fick jag också ihop en lista.

8:36 em  
Blogger Helene said...

Sven Wennerström tror jag han heter som skrivet en parafras på Holgerssons resa. Den är min bästa Sverigebok.

8:54 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser