onsdag, maj 28, 2008

Brideshead Revisited blir film

Vissa saker går inte att återuppleva igen. Till exempel är tv-serien Brideshead Revisited en sån där sak som inte går att se om utan att bli besviken. En förlorad värld hette den på svenska och sändes redan 1981 på svensk television.
Då var jag på tok för ung men när den repriserades i början av 1990-talet älskade jag den och satt bänkad varje vecka.

Jeremy Irons och Anthony Andrews spelar huvudrollerna i historien som bygger på boken Brideshead Revisited, the Sacred and Profane Memories of Capt. Charles Ryder av författaren Evelyn Waugh. Den handlar om manlig vänskap, religion och livet på Brideshead, slottet som ständigt återkommer serien igenom.

Handlingen är ungefär i korthet: Charles Ryder (Irons) och Sebastian Flyte (Andrews) träffas på universitet. Sebastian är en dandy, en charmig aristokrat som rockar skjortan av den mera präktiga Charles. Varje sommar får Charles komma till Sebastians familj på Brideshead och deras vänskap kantas av homoerotiska undertoner och dekadens.

I mitt minne är tv-serien helt fantastisk. Vacker och underbar på alla sätt och vis och glad i hågen kastade jag mig över dvd'n och blev jätteförvånad. Det var nämligen inte alls som jag mindes det. Det var långsamt och lite segt och tråkigt. Inte alls det här intellektuella och fashinerande vackra och spännande jag mindes. Omodernt. Långsamt. Konstig dramaturgi. Formatet utvecklas visst.

Men. Men. Men. Nu kan vi jubla igen. Kanske kan man få återuppleva känslan igen eftersom Brideshead Revisited nu blir film. Premiär i USA i juli, i Europa framåt september/oktober. Jeremy Irons blev erbjuden rollen som Lord Marchmain, Sebastians pappa och ägare till Brideshead, men han tackade nej, men Emma Thompson är med. Låt det bli en bra film! Mina förväntningar är skyhöga.

Här kan man se en trailer och det verkar lovande.

En annan sån där film som gör sig bäst i minnet är Le Grand Bleu. Se inte om den för allt i världen. Den är smörig, fjantig och alla skådespelarna är rätt usla. Men den var vacker och helt fantastisk då. Jag lovar.

Etiketter:

4 Comments:

Blogger Lyrans Noblesser said...

Jag lånade TV-serien En förlorad värld på bibblan för några månader sedan, men jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tyckte. Jag såg den på 80-talet, men minns inte så mycket av det. Vissa delar av filmatiseringen är helt underbar, framför allt skildringen av relationen mellan Sebastian och Charles. Men, en del annat verkar bara segt, irrelevant och/eller obegripligt. Ska bli kul att se en ny version.

6:46 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har varken sett serien eller läst boken än, men den står i bokhyllan och väntar på mig. Då får jag verkligen se till att ta tag i den nu i sommar så jag kan se filmen så fort den kommer ut! Men du tyckte om boken antar jag?

12:23 em  
Anonymous einar askestad said...

se om den om tio år och upptäck kvalitéerna, de riktiga, för de är tidlösa.

10:24 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag har sett TV-serien fler gånger med flera års mellanrum - första gången i början av 80-talet. Serien blir snarare bättre för varje gång. "Seg, tråkig,långsam." Jag känner inte igen mig, varje scen är fascinerande och ypperligt gjord. Filmad efter boken sida för sida!

2:21 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser