torsdag, maj 22, 2008

Första och andra mosboken

Första och andra mosboken av Johanna Westman, Kenneht Andersson och Ebba Bonde har fått himla mycket positiv respons i medierna.

Första mosboken är en jättefin pekbok med stora och fina bilder på brockoli, majs, potatisar och morötter. Andra mosboken är en kokbok för hungriga bäbisar där de flesta recept i början går i stil med: mixa en morot med bröstmjölk, mixa en potatis med bröstmjölk, mixa morot och potatis med bröstmjölk.

Men, där finns några lite roligare recept som alla har namn i stil med "mos-mos cous-cous", "pyttig pumparisotto" eller "äppelpäpplig rotfruktsgryta" och för att känna mig som en riktigt duktig mamma som lagar egen bäbismat så passade jag på att göra ett av dem idag.

"Sötnosens sötpotatisgryta" funkar väl bra tänkte jag och ställde mig och hackade, kokade och mixade för glatta livet ihop ett gäng portioner för att frysa in! Men tror ni ungen ville ha?

Nä, hon såg riktigt förnärmad ut och spottade ut maten. Det hemlagade ratades bryskt till förmån för Nestlés färdiga burkar. Vad stoppar dom i maten egentligen? Knark?

Nåväl, så här ser vi för det mesta ut när vi äter mos och gröt. Hon börjar bli stor nu. Sju månader idag. Tiden bara flyger iväg när man har roligt.

Etiketter:

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

hoho - det där känner jag igen, jag skulle vara så duktig med dottern, mixade och frös in i iskuber och hade mig. Och dottern ville ha köpe. Enbart. :)

7:27 fm  
Blogger Lena said...

Samma här! tills jag kom på att jag kunde smyga ner min egenlagade mat i burkmaten. Då gick det bra! hehe

8:57 fm  
Blogger Petra said...

Vilka ungar!!

Smart att stoppa ner egenmat i burken!

8:25 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser