söndag, maj 25, 2008

Veckans lästrio: Film!

Sug på den här! Mig har det tagit över en vecka att fundera ut mina svar och jag har inte riktigt jag lyckats ändå..

Ämnet är böcker som blev film, eller film som blev bok MEN där filmen är bättre än boken. Oftast så brukar inte filmatiseringar av böcker man läst bli sådär himla bra men ibland får filmmakarna till det. Så, tre filmatiseringar där filmen är bättre än boken:

1. Gilbert Grape.
Läste boken långt innan filmen kom och gillade jättemycket. Boken heter Varför deppar Gilbert Grape? och författaren heter Peter Hedges och när filmen kom var den om möjligt ännu bättre. Både Johnny Depp och Leonardo Dicaprio gör lysande skådespelarinsatser! Alla har väl sett denna redan, om inte - hyr den nu!

2. Sagan om ringen.
Magnifikt! Här tycker jag verkligen att filmen är bättre. Jag har nämligen aldrig orkat läsa böckerna, bara börjat och inte slutat!

....och sen kan jag inte komma på fler! Over and out...

Etiketter:

17 Comments:

Blogger Martina said...

Jag antar att du menar "där filmen är bättre än boken" även i det som står i fetstil?

10:03 em  
Blogger Martina said...

Nu är den klar!

11:48 em  
Blogger Petra said...

Ja, exakt!
Nu har jag ändrat i texten!:)

11:49 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har hört att filmen Atonement som baseras på boken Försoning av Ian McEwan ska vara mycket bättre som film än bok. Själv har jag bara sett filmen och tyckte den var underbar!

1:38 em  
Blogger AnnCharlott said...

Jo det här var svårt och jag tror att jag kanske fuskade lite ...

3:16 em  
Blogger Jenny said...

Jag är med, men det blev bara en läsduo. Klurigt ämne!

2:12 em  
Blogger Lyrans Noblesser said...

Jag lyckades till slut komma på 3, men lätt var det inte. Tänker försöka hänga med på lästrion varje gång, om jag kan - jättekul idé.

11:28 em  
Anonymous Anonym said...

Sådärja, nu har jag också klurat (med lite hjälp av Filmtipset) och lagt upp min lista på konsonantmylla.

11:50 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker det finns en del fall då filmen och boken kompletterar varandra, två exempel såhär på rak arm är nog Bridget Jones dagbok (1:a) och Det levande slottet. Filmerna är bra och jag älskar att titta på dem och det känns kul att läsa boken också och få lite "extra info". Tyvärr har jag ingen blogg att ha trion på, men har funderat på ämnet en del så jag var ju tvungen att säga ngt. :)

12:05 fm  
Anonymous Anonym said...

Nu har jag skrapat ihop en lista. :)

10:14 fm  
Anonymous Anonym said...

Verkar som bloggtjänsten jag har håller på att byta system så den länk jag angav funkar inte så här kommer den nya: http://bokmarkt.blogg.se/category/lastrio.html

2:37 em  
Blogger Petra said...

Vad duktiga alla är!
Jag har fortfarande inte kommit på min tredje.

5:54 em  
Anonymous Anonym said...

Nu har jag också skrapat ihop tre även om en är ett gränsfall.

9:27 em  
Anonymous Anonym said...

Jag vet inte om Terminator 2 finns som bok, men om det gör det så är filmen bättre.

10:08 em  
Blogger Bokbabbel said...

det blev en läsduo för mig :)

10:45 em  
Anonymous Anonym said...

Jag lyckades till slut få ihop en trio.

7:03 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har hört att Anna Gavaldas bok Tillsammans är man mindre ensam är bättre som film. Själv har jag bara läst boken, men när jag läste den tänkte jag faktiskt att det här skulle kunna bli en bra film.

1:32 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser