onsdag, mars 26, 2008

Veckans lästrio! Årets första...

Malin har lagt ner bokfemman. Tråkigt, men tack Malin för att du höll igång den så länge. Även om jag inte alltid hann med att delta så var det kul att läsa andras svar och fundera över sina egna.

MEN! Jag snor härmed stafettpinnen och ser om några nappar på veckans lästrio (innovativt va?)?

Årets första lästrio är, så här i påske-krims efterdyningar: Vilka tre deckarhjältar/hjältinnor är dina favoriter!

Mina egna är...

1. Helene Turstens Irene Huss:
Iréne Huss är kriminalinspektör. Gift med Krister som arbetar som kock. Tillsammans har de tvillingdöttrar, en militant vegan och den andra dansös. Iréne är en jäkel på jiu-jutsu och arbetar bäst i par med sin kollega Tommy. Böckerna utspelar sig i bland annat i Göteborg, men också i Köpenhamn och Paris.

Iréne finns i böcker som Tatuerad Torso och Den krossade tanghästen.

2. Leena Lehtolainens Maria Kallio.
Maria Kallio börjar som ung polis och avancerar så småningom till kriminalkommisarie och chef. Hon hinner dessutom med att bli gravid och få ett barn.

Maria finns i böcker som Snöjungfrun, Dödsspiralen och Vändpunkten.

3. Åsa Nilsonnes Monika Pedersen.
Monika börjar som vikarie vid polisen på Kungsholmen i Stockholm och avancerar sedan till polisinspektör. Hon lever ensam och är en riktig ensamvarg, men ibland somnar ibland på sin homosexuelle kompis soffa.

Monika finns i böcker som Tunnare än blod, Kyskhetsbältet och Bakom ljuset.

Gemensamt för de två förstnämnda är att de är klassiska kvinnliga deckarhjältinnor som förutom att lösa bestialiska mord går ut med hunden, misstänker att sin man är otrogen, föder barn och gör karriär. Lite diskbänksrealism. Den sistnämnde är lite motsatt, ensamvargen och den egensinninga och spännande att följa.

Vilka tre hjältar/hjältinnor gillar ni bäst?

Etiketter:

26 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag hänger på!

5:56 em  
Blogger Fröken Nina said...

Åh vad spännande! Ska fundera ut mina under veckan! :D

6:00 em  
Blogger Sara said...

Vad kul! Kommer redan på två hjältinnor, måste klura på den sista.

6:22 em  
Blogger *Malin* said...

Kul initiativ! Jag är lost redan första veckan dock... Deckare är _inte_ min grej. :-)

7:17 em  
Blogger Martina said...

Det här måste jag ju hänga på! Inga kvinnor på min lista dock...

7:59 em  
Blogger lazy said...

Jag visste väl att någon skulle plocka upp pinnen! :) Men jag hade svårt att hålla mig till fem, hur ska det gå med tre... Här hittar man dock min första tre-and-then-some-lista!

9:00 em  
Blogger Kerstin said...

Jag är med!

//Kerstin

8:55 fm  
Anonymous Anonym said...

Wihii, kul att du tar upp stafettpinnen! Jag är på...bara inte riktigt idag, men snart! :)

2:06 em  
Blogger Fröken Anki said...

Jag är också med! Kul!

4:19 em  
Anonymous Anonym said...

Klart jag hänger med. Och du Malin inte behöver en hjälte vara med i deckare.

Lotta

5:48 em  
Blogger Maud/En bok om dagen said...

Nu har jag skrivit ned vilka som hamnat i min trio! Och dessutom har jag stulit din snygga trea för att illustrera... Fick jag det? Eller vill du att jag plockar bort den?

6:04 em  
Blogger Aidaho said...

Jag är på! 3 klara!!

7:07 em  
Blogger Petra said...

Vad roligt att så många är med! Självklart får ni sno trean!!! :)

7:41 em  
Anonymous Anonym said...

Lotta - men det var ju just deckarhjältar man skulle lista. Hade det varit vilka hjältar som helst hade jag kunnat hänga på också. :-)

*Malin*

4:44 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har också komponerat en lästrio på detta ämne.

Den hittar ni här!

Kul!

7:19 em  
Blogger Science Fiction-bokhandeln i Malmö said...

Vi är också med! Vi älskar ju listor :-) Här finns våra deckarfavoriter!

12:51 em  
Anonymous Anonym said...

Här är en till som applåder initiativet och hänger på från början!

7:33 em  
Blogger yllet said...

Härligt! Här kommer min lista: http://ylletfilosoferar.blogspot.com/2008/03/veckans-lstrio.html

9:52 em  
Blogger Barnboksbloggen said...

Jag hänger också på:

http://bokmamman.blogspot.com/2008/03/lstrio-vecka-13.html

6:33 em  
Blogger Fröken Anki said...

Här är min trio!

http://frokenanki.blogspot.com/2008/03/veckans-lstrio.html

2:06 fm  
Blogger Bookhousegirl said...

Vad kul att du har tagit över stafettpinnen! Här kommer mina tre deckarhjältar i alla fall!

Välkomna in och kika!

11:51 fm  
Blogger Jenny said...

Jag är också med!

10:55 em  
Anonymous Anonym said...

Hänger på jag oxå! ;D

8:44 em  
Anonymous Anonym said...

Kul. Men svårt. Har lyckats få ihop en deckarlista, måste fundera mer på den geografiska.

9:32 em  
Anonymous Anonym said...

Vilket bra initiativ! Det här gillar jag! :)

11:53 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag är grymt sen. Men jag vill också vara med.

11:37 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser