måndag, mars 24, 2008

Stockholm då och nu...

Ingen påskekrim för mig. Det blev lite chic lit för mig istället.

Hitta kärleken i Stockholms nattliv, det är ungefär den minsta gemensamma nämnaren i böckerna Stella och Sebastian av Jenny Leeb och Bekantas bekanta av Mats Strandberg som jag läst i påsk. Den första utspelar sig på 2000-talet och den andra tar en down the memory lane of the 90s.

En riktig nostalgitripp är Mats Strandbergs bok, både vad gäller musik, alkoholhaltiga drycker, kläder och uteställen i Stockholm. Han har fått med det mesta utan att överdriva och namedroppa för mycket. Det är mycket "låna telefonen", minicall, hot shots och lackbyxor. Stämningarna känns genuina och bokens karaktärer rör sig smidigt mellan Hannas på söder och Trap Bar vid Stureplan.

Till stor del handlar boken om att bli känd. Det är drugan Daniel som längtar efter kärleken, hans syster Lilly som drömmer om att bli känd till vilket pris som helst och Daniels bästa kompis Camilla som vill in i musikbranschen.

Jenny Leebs Stella och Sebastian kryssar också mellan söder och östermalm men i dagens 2000-tal. Boken handlar om ett par som gjorde slut för två år sedan men de försöker fortfarande vara kompisar vilket inte är helt lätt när de samtidigt ska dejta andra och när Sebastian flyttar ihop med Anna går såklart allt åt skogen.

Båda böckerna är extremt lättlästa men jag rycks mer med i Bekantas bekanta, det är helt enkelt roligare att läsa om nittiotalet (och för jag känner igen mig mer). Båda har ganska förutsägbara historier men är snälla och rara och man tycker om alla inblandade. Ungefär typ så. Skön påsklitteratur.

Etiketter:

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser