torsdag, juli 26, 2007

Semesterns tre bästa böcker

Inte bara bottennapp blev det läst på semestern. Här är några bra tips!

Brunstkalendern av Emma Hamberg.
Jag vet inte om det är graviditeten eller vad det är men jag grät flera gånger när jag läste Emma Hambergs nya bok Brunstkalendern. Å ena sidan är den smårolig, trevligt och härligt skriven - och andra sidan djupt tragisk, allvarsam och sorglig. Språket är enkelt - det går snabbt att läsa. Ibland kanske det blir lite stereotypt men det gör inte så mycket.

Tre systrar, helt olika, tvingas träffas och samarbeta under komplicerade och sorgliga förhållanden. Den som alltid flytt tvingas ta ansvar, den ansvarstagande flyr och en står i mitten och försöker göra sitt bästa. Typ så...Läs!

Bitterfittan av Maria Sveland.
Som jag tidigare sagt, årets bästa bok hittills. Huvudkaraktären Sara drar från familj och barn till en veckas vistelse på Teneriffa. Hon är bitter och under veckan gör hon upp med orättvisorna i hemmet, kvinnors duktighetssyndrom, sin uppväxt...ja, alla oförätter hon någonsin känt sig uppleva.

Det är en bok som väcker eftertanke som får en att reagera över de skillnader mellan könen som fortfarande existerar, som vi kanske glömmer bort. Läs!


Kvinnan som var en fyr av Viveca Lärn.
Viveca Lärn har ett underbart kryddigt språk med mycket humor och distans när hon skriver om snart 50-åriga Cecilia Ek som åker till USA för att gå en säljkurs. Där träffar hon en mystisk dansk som påverkar henne mer än hon någonsin kunnat ana. Varför?

Storyn löper genom boken med en mängd stickspår och ibland undrar man hur författaren ska hitta tillbaka till grundhistorien - men det livar upp boken och gör den lite speciell tycker jag. Jag gillade detta jättemycket. Kanske balanserar det ibland till att bli för mycket av det goda men trots det...läs!

Etiketter:

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag väntar på att få hem Bitterfittan som jag beställt för länge sen, men inte fått än, och Viveca Lärn har jag alltid älskat! Undrar om man kan hitta den som talbopk med henne själv som uppläsare? Hon har så skön röst och dialekt också!

11:04 em  
Blogger Petra said...

Enligt Bokrondellen (som är mitt allsmäktiga uppslagsverk) finns Kvinnan som var en fyr som ljudbok med just Viveca Lärn som läser själv! Tror också det är skitbra!

9:03 fm  
Blogger Maud/En bok om dagen said...

Precis de tre böcker som jag har gått och funderat på och undrat om de är något att läsa...! Så, då tar jag och läser dem! Tack för tips!

9:35 fm  
Blogger Petra said...

Pysseltanten: :-D

9:59 fm  
Anonymous Anonym said...

På grund av dig kom jag hem med två böcker från bibblan idag, trots att jag bara skulle dit och lämna igen några för att ha färre liggandes hemma... Brunstkalendern och Kvinnan som var en fyr stod och lockade mig på Expresslån- och Snabblånshyllorna. Ska bli intressant att se om jag gillar dem lika mycket som du gjorde.

10:44 em  
Blogger Petra said...

Ja!!
Berätta gärna sen vad du tyckte:)

5:04 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser