onsdag, april 04, 2007

Tre filmtrailers till tre filmatiseringar av böcker

Apples sida är en guldgruva. Här kan man tjuvtitta på massor av trailers, bland annat flera filmatiseringar av böcker som är på gång.

Nancy Drew (Kitty på svenska) har premiär i USA 15 maj. Tyvärr känns den inte helt klockren. Nancy Drew är högst 13 år i filmen och känns väldigt barnslig och flickig vilket inte alls är känslan man får i böckerna. Tyvärr är filmen riktad till en väldigt ung publik. Kolla själva. Huvudrollen spelas av Emma Roberts (född 1991) och detta blir hennes första riktigt stora filmroll. Jag har försökt googla fram vilken av böckerna filmen bygger på men hittar inget. Någon som vet? Undertiteln är Nancy Drew: The mystery in Hollywood Hill



Harry Potter and the order of Phoenix har premiär 13 juli. Samma skådisar. Samma upplägg. Förmodligen samma succé. Allt känns precis som det brukar och det är bra i det här fallet. Man vet vad man får. Kan inte misslyckas. Den här gången ska Harry Potter slåss mot ett gäng trollkarlar som kämpar för att få övriga världen att förstå att Voldemort är tillbaka. Det är också i den här filmen/boken som Harry Potter blir kär och på allvar tillsammans med Cho Chang som spelas av Katie Leung.



The Nanny Diaries, har premiär redan 20 april och känns som det kan bli sommarens feel-good-film. Den går i samma stil som En prinsessas dagbok eller Djävulen bär Prada och är sådär söt och putslustig och rolig som en sån film ska vara. Huvudrollen spelas av superpopulära Scarlett Johansson. Andra kändisar som dyker upp är Alicia Keyes och Chris Evans.



Det här var bara tre. På Apples sida finns många, många fler trailers att spana in!

Etiketter:

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Minns du det där om tonårisbäckerna? Och att jag fick mail från Emma Granholm som skrivit boken Simon & Sophie ... hon tipsade mig om sin bok och jag köpte den till 13-åringen. Den lästes ut på mindre än två dygn vilket är rekord för den 13-åringen :) Efteråt sa hon: "Mamma, den här Emma som skrivit den här boken ... gud vad mycket bättre författare hon är om man jämför med hon som skrev den där vattemelonen .."
Jag var tvungen att skicka den kommentaren till Emma haha! Osså var jag tvungen att berätta för dig :)

9:55 fm  
Anonymous Anonym said...

...... vad håller jag på med??? Ursäkta stavningen. Det ska ju förstås inte stå tonårisbäckerna. Tonårsböckerna ska det vara ... :/

9:56 fm  
Blogger Petra said...

Christina! Vad kul!!!

11:12 fm  
Anonymous Anonym said...

Vad kul att läsa din blogg! Mycket roligt, måste återkomma! Får jag länka till den på min egen helt nystartade bokblogg?
/ Anna

www.bokhyllan.wordpress.com

12:26 em  
Blogger Petra said...

Absolut Anna! Visst får du länka!
/petra

2:32 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser