torsdag, januari 04, 2007

Jane Green - Den andra kvinnan

Jane Green är en av mina favoriter på chic-lit-kartan. Eller kanske var. Hennes senaste Den andra kvinnan hade tappat mycket av det rappa och roliga sätt hon skrivit på. Jemima J (Min smala lycka) är en av de bästa chic lit-böckerna som skrivits tycker jag och Bookends och Mr Maybe är defenitivt välskrivna och trevliga.

Den andra kvinnan handlar om Ellie, med en mamma som dog när hon var 13 och en pappa som gift om sig och som hon inte har någon kontakt med, gifter sig in i hellyllefamiljen Cooper med mamma Linda, pappa Michael och tre syskon. Till en början är Ellie salig men efter ett tag börjar svärmodern Linda gå henne på nerverna. Så långt allt okej.

Därefter börjar storyn få bihandlingar som tar sina egna vägar för att aldrig knytas ihop. Hon tar upp kontakten med sin pappa igen men det rinner ut i sanden. Hennes son råkar ut för en olycka och hon vänder sig från hela familjen och sin man och så helt plötsligt är det en epilog och så är sagan lyckligt slut.

Nej, boken kändes hafsig på slutet. Jane Green kan bättre.

Etiketter: ,

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Nja kan hon det? Tycker hon är i chic-littaste laget, s a s. Då föredrar jag Marian Keyes, men det blir också lite tradigt i längden, inte sant?

11:12 fm  
Blogger Petra said...

Ja.Som jag skrev. Min smala lycka är ett mästerverk i genren!

11:17 fm  
Anonymous Anonym said...

Jane Green bor i samma stad som jag, hennes dotter går i en paralellklass till vår dotter och de går på samma balett på tisdagar! JG har bara varit med dottern på baletten en enda gång, dottern kommer alltid med en kompis och hennes mamma.

Tydligen brukar hon sitta och författa på stadens bibliotek.

Har inte läst nån av hennes böcker ännu.

3:26 fm  
Blogger Petra said...

eastcostmom: Åh! Du måste ta en papparazzi-bild till min blogg! :)

10:54 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser