fredag, december 29, 2006

...and the winner is...

Årets utnämningar kommer redan här och nu och med det vill jag önska alla ett riktigt Gott Nytt År! Vi ses 2007 med fler härliga böcker och lässtunder!

En annan sidas Best of 2007-awards goes to:

Bästa svenska bok: Jenny av Jonas Gardell
I hård konkurrens av Röda vita rosen (Mariette Glodeck) och Kalla det vad fan du vill (Marjaneh Bakhtiari) vinner ändå Jonas Gardell priset för sin fantastiska fortsättning på En komikers uppväxt och Ett ufo gör entré. Påsen knyts ihop. Triologin är fulländad.

Bästa utländska bok: I en klass för sig av Curtis Sittenfeld
Debuten av Curtis Sittenfeld kniper priset i år! Oslagbart bra faktiskt. Nästa bok av henne kommer på svenska i mars 2007 och heter Mannen i mina drömmar. Något att se fram emot.

Årets filmatisering av bok: Djävulen bär Prada
En rätt okej filmatisering som slog både Da Vinci-koden och En geishas bekännelser. Det var dock lite tunt med bra filmatiseringar i år.

Årets sämsta filmatisering av bok: Den vita massajen av Corinne Hoffman.
Jag kan inte ens prata om den här filmen. Jag förstår inte varför jag ens kollade klart på den. Jag skyller på att jag var hemma, sjuk och hade feber.

Årets överraskning: Det ska bli mig ett sant nöje att döda dig av Magdalena Graaf
Hon kunde både skriva och hade en intressant och totalt okänd historia att berätta. Nu ska hon skriva barnbok men sedan har hon lovat att komma med en bok om sitt liv som fotbollsfru i England. Jag ser fram emot den med spänning. Tjejen kan konsten att berätta en historia.

Årets biografi: Stinas möten av Stina Dabrowski
Det var svårt att inte charmas av Stinas totala öppenhet och ödmjukhet. Hon bjuder på sig själv och sina tillkortakommanden på ett chosefritt sätt. Hennes möten blir russinen i kakan.

Årets självhjälpsbok: Äntligen icke-röckare av Allen Carr
En självklart vinnare! Vi är fortfarande helt rökfria efter åtta månader. Ibland sörjer jag att jag inte kan ta den där avkopplande ciggen, bara då och då, eller när det är fest, men så tänker jag på Rachel i En oväntad semester och så tycker jag lite synd om mig själv och inser att min relation till ciggen är den samma som en alkoholist till alkohol och jag får känna mig som Marian Keyes en smula. Nog det närmaste jag kommer Marian Keyes! Sen känns allt bra igen. Ungefär!

Årets deckare: Ett liv att dö för av Åsa Nilsonne
Jag säger bara - sjukt bra deckare!

Årets chic-lit: Mitt vågräta liv av Chelsea Handler
Det finns chic lit och det finns chic lit. 2006 var ett år som innehöll väldigt lite chic lit för min del och det mesta jag läste var ren smörja. Mitt vågräta liv stack ut något och blir därför vinnaren. Jag blundar för de fakto att det inte är 2007 än och räknar inte med att jag läst Är det någon där? av Marian Keyes i år utan puttar över den på nästa års nomineringar när det beger sig. Den släpps ju ändå inte förräns i juni.

Årets besvikelse: Bergdorfblondiner av Plum Sykes
Här väntade jag mig något i stil med Djävulen bär Prada och så får man nån ytlig smörja! Läs inte.

Det var allt för i år. Jag har börjat smygläsa Luftslottet som sprängdes. En riktig recension kommer i juni nästa år då även boken släpps men jag kan avslöja att det är full action från första sidan. Förmodligen den starkaste boken i hela triologin vågar jag påstå efter 175 lästa sidor. Men innan dess lär det komma mängder av andra recensioner här såklart. Jag har hela julklappsskörden att beta av och en drös som finns kvar från bokmässan.

På nattduksbordet ligger bland annat Lauren Weisberger Alla var där, John O Farrel Kan innehålla nötter, Chun Sue Beijing doll, Jane Green Den andra kvinnan, Sigge Eklund Varulvsvalsen, Katarina Wennstam Smuts, Alexander McCall Smith I muntra damers sällskap, Jenny Leeb Grevgatan 22, Annika Bryn Brottsplats Rosenbad, Hanne Vibeke Holst Kungamordet, Elisabeth Gileks Jessica Jungs saknad, Natasja T Såld, Oksana Zabuzjko Fältstudier i ukrainskt sex och så vårt kommande tema för året såklart. Vi ses!

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Härligt - då ser jag fram emot att läsa Prep som ligger som nästa på tur efter Eldsdansen. Och är verkligen Gardells bättre än Bakthiari?

10:16 em  
Blogger Cissi said...

Ursäkta en okunnig, men är "I en klass för sig" samma bok som Prep? Lånade just den på biblan.

10:18 fm  
Blogger Petra said...

Prep är samma som I en klass för sig
och Gardell utklassar LÄTT Bakthiari!

9:55 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser