torsdag, december 28, 2006

Bloggenkäten 2006

1. Hur länge har du bloggat?
Jag började skriva dagbok på nätet i april 1997. Sen dess har jag skrivit regelbundet. Då kallades dagboken för reload, efter knappen i Netscape som användes för att ladda om en sida för att se om det kommit något nytt på den (reload page). Nätet var inte så himla utvecklat då. *skrattar*
Då ansågs man som lite suspekt som skrev om allt och ingenting på nätet. Eftersom man bara hade ett begränsat antal läsare, och i princip ingen som man kände, kunde man fläka ut sig och vara hur privat som helst. Min dagbok uppmärksammades bland annat i ZTV och Expressen - det var jättekul. Ända tills alla nära och kära började läsa - då förtogs lite av effekten.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?
En månad innan visste jag inte att bloggarna fanns. Jag började på stört efter att ha hittat Nanok Bies dagbok/reload på nätet för knappt tio år sedan. Vi fanns alla (20 stycken?) på www.reload.org. En sida som inte längre existerar men som var den första dagboksportalen i Sverige.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Jag förälskade mig i mediet snarare än någon särskild persons blogg. Formen och den omedelbara kontakten tilltalade mig. Då fanns inga kommentarsfält eller bloggverktyg. Man kodade för hand. Fick kommentarer via e-post och hade ett helvete att fixa arkivet om man ville ändra layouten på något sätt.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Jag tog bort allting från nätet för drygt ett år sedan. Det säger väl allt... Jag tyckte inte det fanns något allmänintresse av att ha mitt liv dokumenterat tio år tillbaka med dåvarande vänner, relationer, konflikter och mina innersta tankar. Allting finns sparat på CD istället. Det är intressant att se att mycket av det jag skrev då och framåt inte skiljer sig så mycket från många av dagens personliga bloggar. Det är samma tankar och funderingar och ångest för vem som läser och inte läser.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?
Jag har 89 feeds som jag följer på Bloglines. Jag har nyss rensat. Som mest var det 109.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
50-50 ungefär. Jag följer många bokbloggar såklart, några modebloggar och en politisk blogg.
Resten är vänner och bekanta.

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Många av de modebloggare jag följer är väldigt olika mig. Jag gillar att bli uppdaterad och inspirerad av dem. Till exempel Sigrid, Ytligheter, Stockholm streetstyle.

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
De flesta av de andra bokbloggarna känner jag igen mig i. Bokmoster, Bokhororna, m fl.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Nu älskar dom det! Mamma kollar bloggarna det första hon gör när hon kommer till jobbet.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
De trodde att de gjorde det ja. Det hände lite för ofta att okända hoppade på mig och kommenterade något privat jag skrivit om utan att jag visste något om personen ifråga. Envägskommunikationen var av godo så länge inte allt för många läste dagboken. Sen jag gått över från privat bloggeri till ämnesinriktat har jag inte stött på något sådant vilket är skönt.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Gränsen suddades helt ut. Jag var hur privat som helst tills det inte var hanterbart längre. Nu försöker jag vara personlig och inte privat och jag tycker jag balanserar hyfsat på gränsen men det har hänt att jag har raderat inlägg. Förmodligen lyckas jag bättre nu tack vare att jag gjort övertrampen tidigare. Fast å andra sidan känns det nästan lite för privat att svara på frågorna i den här enkäten. Det är en tokig balansgång.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Eftersom jag bloggar om en väldigt snäv del av mitt liv, böcker och läsning, så är det mängder av saker jag aldrig bloggar om. Jobbet, relationer, vänner, privata tankar och åsikter. Varför? Har inget behov av bekräftelsen längre.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
I början var det absolut så. Nu är det mest ett sätt att hålla lite koll på mitt stora intresse och för att dokumentera livet i vårt hus och de förbättringar och renoveringar vi gör i vår husblogg. Den senare räknar jag bara med att vi och våra närmaste kan ha glädje av. Den är absolut inte för den breda läsekretsen. Bokbloggen är ett sätt för mig att skriva om ett av mina stora intressen: böcker.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Nej. Man lär känna de delar som personen väljer att dela med sig av. Att lära känna någon är ett ömsesidigt utbyte. Det krävs att båda ger och tar för att man ska kunna säga att man känner en person på riktigt.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?
Ja. Många. Har blandande erfarenheter men oftast väldigt positiva. För tio år sedan var det ett helt annat klientel som bloggade. Early adapters, datakillarna, nerdarna. Då var det alltid en vild chansning när man skulle träffa någon. Man stötte på en hel del freaks. Nu bloggar gemene man och folk är ju som folk är mest. De senaste fem, sex åren har jag bara träffat fullkomligt normala människor.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Ja. Jag tror inte det är bra att hänga ut sig själv för mycket. Precis som det kan vara skadligt att unga tjejer jämför bilder på sig själva på snyggast.com eller andra sajter. Utseendet och bloggen kan bli för viktig för vem man är. Samtidigt kan bloggandet kan vara ett sätt att hitta sin identitet. När jag var femton, sexton ringde vi Heta Linjen och lekte med olika identiter eller så hängde vi på ungdomsdiscon eller satt på stan och kollade på folk och blev själva tittade på. Idag bygger ungdomar identiter på Lunarstorm, snyggast.com eller skriver blogg.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta? Nej, jag har slutat bry mig. Den elakaste kommentaren gav en anonym besökare i vår husblogg. Den löd: "Vilka jävla grisar. Hela frysen full med döda muskler. VEM BRYR SIG????? Den här bloggen måste vara den mest självgoda och TRISTASTE jag någonsin läs. Skaffa en hobby för fan." så garvade jag mest och tänkte att personen så uppenbart hade missuppfattat hela syftet med bloggen. I övrigt har jag fått väldigt lite med knäppa eller elaka kommentarer.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Inte i andras bloggar men det har hänt i min egen. Då har jag helt sonika raderat. Det kan ha varit saker som jag i efterhand känt varit för privata.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Efter att bloggformen blivit så populär har jag har blivit mycket mer besatt av besöksiffror och topplistor än innan. Försöker att inte bry mig.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Ja. Absolut. Kanske tjänar jag pengar på min bokblogg.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Jag tror bloggarna kommer ha enorm påverkan på marknadskrafterna. Se bara modebloggarnas kraft på försäljningssiffror etc. Det tror jag kommer smitta av sig till andra branscher. Bloggen kanske är en trend men det här med större delaktighet på webbsajter - där användarna skapar innehållet kommer bara öka. Se Flickr, YouTube, tidningarnas webbsidor etc.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Kontakter med människor jag aldrig annars träffat! Det är kommunikationen som är det centrala hela tiden. Utan besökare skulle vi aldrig skriva så mycket som vi gör. I alla år har jag fått höra att man bara sitter vid datorn, att man borde ut och träffa människor istället - men det har äntligen vänt. Till slut har även gemene man fattat vad det hela går ut på. Kommunikation och åter kommunikation.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Samma som ovna. Kontakter med människor.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
Jag vill att alla ska svara!

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vilka bra och genomtänkta svar! Håller verkligen med om att det är lätt att få kontakt med människor genom bloggandet.

7:41 em  
Blogger Studiomannen said...

Ja, men jag har svårt att fortfarande förlika mig med tanken på att jag bloggar själv. Jag hade inte någon förutfattad mening om bloggare tidigare. Inte alls, men det fanns inte i min tankevärld att jag själv skulle starta en. Jag, som ledsnade på ICQ och chattande på 1900-talet, vägrade använda MSN av samma skäl och som insåg att slösurfning tar för mycket tid - jag trodde att man var tvungen att ha en egen blogg för att kommentera inne hos kompisen och då slängde jag ihop ett inlägg och det dröjde inte så länge innan jag insåg att det var folk som faktiskt väntade med spänning på att jag skulle skriva mera. Det var mycket surrealistiskt.

Men jag har inte direkt ansträngt mig för att mina 60-100 besökare per dag ska öka. Tidigare tittade jag dagligen efter på Bloggtoppen m fl ställen, men nu spelar det ingen roll. Tror jag. Skulle folk sluta kommentera däremot antar jag att jag inte skulle bli särskilt glad.

89 st! Du kan inte vara inne så länge på varje blogg antar jag. Själv begriper jag mig säkert på det där med RSS och allt vad det heter, men jag har inte orkat bry mig. Är det viktigt?

1:10 em  
Blogger Bokmoster said...

Oj, vilken jätteenkät! Roligt att läsa dina svar, men själv orkar jag tyvärr inte plita ner mina. Ser mig kanske inte heller som någon "riktig" bloggare, av någon anledning. Det är mest en filial till Bokringen liksom. Skrev ju förr (herregud, när var det? Slutet av 90? Början av 2000?) lite mer personligt, men orka göra det igen, som mina tonåringar skulle säga. Håller i alla fall med dig om mycket och tackar fint för länken! Gott nytt och allt det där!

2:00 em  
Blogger Lindas trädgårdsblogg said...

24 frågor, skulle inte tro att jag orkar svara! Men det var himla intressant att läsa dina funderingar. Ojoj, reload... det var tider *nostalgisk*. Jag håller på och rotar genom mitt liv nu och jag borde kolla vad det var jag skrev på den tiden! Jag var mycket mer privat då för ingen som jag kände irl läste det jag skrev på Internet. Nu är jag däremot ganska öppen om min blogg (utom mot grannarna! - är du?), men väljer hela tiden bort en massa saker som jag skulle kunna skriva. Försöker hålla mig till ämnet och så. God fortsättning och hoppas att du blir rik på att blogga! Så coolt det hade varit :-) Gott nytt år!

2:13 em  
Blogger Petra said...

89 bloggar funkar bara med RSS! RSS är toppen! Då behöver man bara gå in och läsa dom som är uppdaterade.

9:53 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser