måndag, oktober 02, 2006

Robbie

Igårkväll och imorse på pendeltåget läste jag ut boken om Robbie Williams, Robbie, av Magnus Sundholm. Boken är lättläst, skriven på kvällstidningssvenska varvat med talspråk. Det funkar säkert jättebra i enstaka tidningsartiklar på 3000 tecken men när man läser en lång roman blir man lätt andfådd av det rappa tempot.

Jag funderar på varför jag kände mig stressad när jag läste boken och kommer fram till att det inte finns några långsamma eller spännande partier. Någon stämning byggs aldrig upp. Allt mal bara på i samma, ganska snabba tempo. Det är Big Boks affärsidé. Det ska inte ta längre än tre månader från idé till färdig bok. Man vill fånga nyheten innan den har kallnat och deras berättelser är kopplade till aktuella nyhetshändelser. Jättlånga nyhetsartiklar presenterade i bokform helt enkelt.

Det kan funka. Stundom riktigt bra, men emellanåt blir boken alltför intern, och för en som inte är särskilt insatt i Robbie Williams liv sen tidigare är det svårt att hänga med i namedropping av låtnamn, textanalyser och albumhängivelser.

Lite långsammare, lite utförligare och lite djupare önskar jag.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Petra, du råkar inte veta vilket datum Marian Keyes nya släpps? Tack på förhand! :-)

12:31 em  
Blogger Petra said...

Inte förrän 2007-06-30 säger mina källor!

12:46 em  
Blogger Hieronymus said...

Tycker "Robbie" sög rätt hårt. Av precis de anledningar du också skriver. Och dessutom kändes ju hela boken som reklam för en tidning, med annonser och hela köret. Nåväl. Jag är ingen Robbie-fan, men antar att "Feel" är en betydligt bättre skildring av hans liv.

11:42 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser