söndag, september 17, 2006

Ett tips: Berlinpopplarna

Norskan Anne Birkenfeldt Ragde har skrivit en av höstens mest lovande böcker, Berlinpopplarna. Rykande färsk är den. Släpptes nu i september men dessvärre verkar hon inte vara inbjuden till bokmässan.

Tre bröder samlas runt sin moders dödsbädd. Det är den äldste brodern Tor som levt kvar på gården som ungkarl i alla år. Det är Margido som tagit jobb som begravningsentrepenör och det är Erland som drog till stan för att kunna leva ut sitt liv som homosexuell. Tjugo år senare träffas dom och ska försöka samarbeta kring sin moders död och kanske reda ut gamla groll.

Det kan kanske vara dötrist, men jag tycker det verkar rätt spännande. Ska se om jag kan lägga vantarna på ett ex på bokmässan.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Inte för att gnälla, men rätt ska vara rätt: Boken heter, enligt bilden på omslaget, Berlinpopplarna. Fast det låter vackrare med BerlinERpopplarna.

11:38 fm  
Blogger Petra said...

Ah. Slarvfel. Jag ändrar på studs!

11:41 fm  
Blogger skrivo said...

Åh, den är bra! Jag har den på norska, och kan rekommendera den. Hon är jättekänd i Norge, har skrivit hur många böcker som helst och kan hantverket. Rapp på att berätta. Den här blev det stora stora genombrottet för henne, gav massa priser, etc.
Liknar Majgull Axelsson i stil och ämne om man ska ta en svensk motsvarighet, fast kanske lite lättare.

11:53 fm  
Blogger Översättarhelena said...

Jag såg att du efterlyste bloggträffen hos Lotten. Kolla in på min blogg! Än så länge är det bara jag, Lotten och Ökenråttan :)

2:59 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser