torsdag, juni 22, 2006

Thydell

Johanna Thydell är i ropet. För två år sen kom debuten som hyllades och fick fina priser. I taket lyser stjärnorna, hette den. Nu kommer uppföljaren Det fattas en tärning. På DN's hemsida kan du just nu både läsa ett utdrag eller lyssna på en bit ur den senaste.

Båda böckerna vänder sig till ungdomar i tidiga tonåren och Johanna värjer inte för tuffa ämnen. Den första boken handlar om Jenna vars mamma är döende i cancer. Den andra boken om Puck som hör konstiga röster och vars pappa stack för länge sen och hur det är att vara rädd. Debutboken fick både Augustpriset och Slangbellan.

Johanna har dessutom en jättefin hemsida med en toppenbra författarskola.

2 Comments:

Blogger Lisa said...

Å, jag har precis hämtat hem "Det fattas en tärning" och ska kasta mig över den. Jag är lite kär i Johanna Thydell. Jag tvingar så många vuxna och barn jag någonsin kan att läsa hennes första bok. Vilket blir rätt många eftersom jag jobbar extra på Pocketshop och i en barnbokhandel. Men shit vad bra. Heja Johanna.

9:44 em  
Anonymous Anonym said...

Jag läste häromdagen att Johanna Thydell fått uppdraget att skriva manus till "Den amerikanska flickan" av Monika Fagerholm, nu när den är på väg att göras till film. Spännande!

3:51 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser