fredag, juni 23, 2006

Glad midsommar

Glad midsommar allihopa. Själv ska jag fira med traditionell sillunch, grillning till kvällen, promenad till festplatsen med lottstånd, tombola, chokladhjul, skjutbana, korvstånd och dans på dansbanan!

Jag önskar er glad midsommar genom att tipsa om två av mina favoritböcker som med midsommartema:

William Shakespeare - En midsommarnattsdröm

Jag älskar språket i den här skruvade storyn om otrohet, kärlek och passion, förväxlingar och ett galet teatersällskap som ska försöka spela upp ett hovspel för alla inblandade.

Flower of this purple dye
Hit with Cupid's archery
Sink in apple of his eye.
When his love he doth espy
Let her shine as gloriously
As the Venus of the sky
When thou wakest, if she be by
Beg of her for remedy.

Pjäsen finns att köpa här.


Tove Jansson - Farlig midsommar

Jag undrar om Tove Jansson inte var inspirerad av Shakespeare när hon skrev den här boken. I Farlig midsommar reser nämligen ett galet teatersällskap förbi Mumdindalen och teater och ställer till med massor av trolldom och galenskaper. Dessutom gör hattifnattarna entré. Hattifnattarna kommer nämligen ur frön som måste sås på midsommarnatten.

Här finns boken att köpa.
Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser