söndag, juni 11, 2006

Fotbollsfeber

Jag håller på att bli en riktig fotbollsnörd. Jag är inte ett dugg intresserad av sport egentligen. Jag skulle inte sätta mig och kolla på en match ur engelska ligan. Jag vet inte vilka lag som gäller i Italien eller Tyskland. Jag vet knappt vad de svenska spelarna heter. Jag vet inte vilka lag Zlatan, Ljungberg och Henke Larsson spelar i till vardags. Jag tror inte ens jag vet vilket lag som vann allsvenskan i Sverige i år men när det är fotbolls-VM, då genomgår jag en transformation och blir helt fotbollstokig. Ett mönster som känns igen även när det är OS.

Igår var jag på 30-årsfesten och minglade runt på mina skyhöga kilklackar med ett glas champagne i handen och diskuterade Sveriges upplägg fram till vinsten. Om vi bara kan slippa Tyskland i åttondelsfinalen, vilket vi gör om vi rycker upp oss och spöar Paraguay stort och bara kan se till att med lite tur vinna över England så kan vi vinna gruppen och möta Ecuador eller Polen i åttondelen istället och då är det grönt ljus och jag har högtidligt deklarerat att Sverige blir tvåa i hela serien. Jojo. Så är det.

Om nu Sverige gör bort sig och åker ut så känns det ändå skönt att vi har tre andra lag att heja lika patriotiskt på, nämligen Kroatien, Serbien&Montenegro och Argentina! Jag älskar min mångkulturella familj. Det är bara Österrike som fattas i VM annars hade vi varit alla där.

Här är veckans schema fram till åttondelsfinalerna. Laget vi håller på i fet stil.

Söndag 11 juni
15.00 Serbien - Holland

Tisdag 13 juni
21.00 Kroatien - Brasilien

Torsdag 15 juni
21.00 Sverige - Paraguay

Fredag 16 juni
15.00 Serbien - Argentina (En win-win-situation?)

Söndag 18 juni
15.00 Japan - Kroatien

Tisdag 20 juni
21.00 Sverige - England

Onsdag 21 juni
21.00 Holland - Argentina
21.00 Serbien -Elfenbenskusten
(Typiskt att dessa matcher krockar men men...)

Torsdag 22 juni
21.00 Kroatien - Australien

Det är verkligen inte bara jag som är oväntat fotbollstokig just nu. Att vår egen justitieminister Thomas Bodström är det visste väl de flesta, men att han skrivit en bok i ämnet? VM-feber : fotboll, vänskap, besatthet heter den och här är fler fotbollsböcker jag bloggat om.

Ni minns väl att Sverige vann fotbolls-VM för författare i höstas? Vi spöade Tyskland med 5-0! Tänk om vi kunde göra om det i åttondelsfinalen...
Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser