fredag, april 21, 2006

Bra läsning för nio långa månader

Det här med gravid- och föräldraböcker är en hel vetenskap. Det är verkligen en djungel därute och jag får en känsla av att det hela har exploderat under de senaste åren. Plötsligt ska alla skriva en bok under föräldraledigheten. Smaken är som baken, men jag har under mina 38 graviditetsveckor hunnit avverka en hel del böcker som avhandlar ämnet. Här är mina favoriter:

På smällen av Ann Söderlund & Hannah Rosander.
Samma dag som det magiska plustecknet dök upp på Clearbluetestet köpte jag gravidboken med det roligaste omslaget och lusläste den. För mig som inte kunde ett jäkla dyft om barn och graviditet (förutom hur dom blir till dårå) var det som knark. Jag höjde på ögonbrynen, fick aha-upplevelse på aha-upplevelse och läste högt för maken. Underbart att få veta hur tjejer i min egen ålder upplevde allt det här konstiga och nya. Allt berättat på ett väldigt personligt sätt, med ett språk som gjorde att jag verkligen förstod. Det kändes som att läsa tips från mina bästa tjejkompisar. Kan kännas sådär med de något töntiga ordvalen ibland. Kärt barn har ju många namn sägs det, men när man på några sidor hunnit med att omnämna kussimurran, muttan och musan blir det lätt lite käckt, men...nä, jag gillar verkligen den här boken ändå! Den tar upp allt det där jag undrade över i början.

Mammapraktika av Leni Söderberg.
Julklapp från mamma och pappa. Perfekt bok att ha vid sängkanten och läsa ur tillsammans. För varje vecka under graviditen finns ett uppslag som berättar om vad som händer med barnet och mamman. Spännande och mysigt.
Resten av boken är fylld av praktisk och pedagogisk information om graviditeten. Från vad som händer om den gravida kvinnan dricker och röker till bilder på praktiska gympaövningar för tunga gravidkroppar.

Innan du föder av Anna Wilsby.
Tycker du att det är för dyrt att gå på profylaxkurs är det här ett riktigt bra alternativ. Anna Wilsby som startade Annas Profylax berättar om sin metod och hur man kan göra för att förbereda sig inför sin förlossning. Jag har köpt hela konceptet rakt av (gick Annas kurs i vintras) och tycker att övningar med andning, avslappning och samarbete är kanon. Vi får väl se om det stämmer, men jag tror på att man kan påverka sin egen förlossning rätt mycket bara genom att förbereda sig och ha rätt inställning. I boken får man praktiska tips, hjälp att komma in i rätt tankebanor och möjlighet att läsa andra föräldrars egna förlossningsberättelser.

Barnaboken av Anna Wahlgren.
En omtvistad tegelsten som jag bara läst vissa kapitel ur, men ändå gillat till viss del. Säga vad man vill om Anna Wahlgrens metoder, men hon har ändå fött nio barn till världen och kan inte helt avfärdas känner jag. Avsnitten där hon i detalj beskriver hur man ska vika in sitt barn i en filt eller hur barnet kommer att bete sig om du gör si eller så tycker jag är konstiga. Men jag tror att mycket av det hon skriver om barns sömn och uppfostran stämmer. Tror att det här är en bok man kommer att gå tillbaka till många gånger och ha nytta av under lång tid!

Baby blues av Pia Hintze.
Sträckläste den här romanen i soffan häromkvällen och skrattade och grät om vartannat. Om myter och drömmar. Om kommunikationsproblem, ensamhet och att inte fatta varför man inte bara kan få vara lycklig. Trots allt är det här en skön berättelse om helvetet som kan uppstå när man får barn. För believe it or not - det är inte alltid bara underbart, härligt och mysigt med en ny familjemedlem. En riktigt bra roman med hög igenkänningsfaktor.

Yepp. Det är mina favoriter so far. I helgen fick vi ärva Sunt förnuft i barnavård av Benjamin Spock av svärföräldrarna. Anledningen till att maken är som han är enligt svärmor. Ska börja läsa den i helgen. Får se om 70-talets barnabibel funkar lika bra 2006.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Appropå Anna Wahlgren: när barnet blir större och går igenom alla utvecklingsfaser fram till puberteten är man ibland fasen så säker på att det är nåt allvarligt fel på ungen. Att då läsa Annas beskrivning av just den åldern barnet befinner sig i och inse att det är en fullkomligt normal period har lugnat oss oroliga trebarnsföräldrar många många gånger. Så den delen av boken tipsar jag om att ha i minnet framöver!

11:11 em  
Blogger hanna said...

Tack! Hade på känn att man kan ha nytta av den under lång tid framöver :)

9:15 fm  
Anonymous Anonym said...

Tillhör själv inte Anna W's fans. Hennes sätt att avfärda barns signaler ogillar jag. Ett barn som skriker i högan sky "frågar" inte... :)

Mitt bästa tips är "Ditt komptenta barn" av Jesper Juul. Bra so förälderbok och över huvud taget nyttig för mellanmänskliga relationer.

Hoppas du mår bra!!

9:47 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag är lite nyfis på: Så överlever du ditt första år som mamma" av Iovine Vicki. FInns nån för gravida oxå. De ska var alite roliga har jag hört.

7:55 em  
Anonymous Anonym said...

Lycka till, Hanna! Tänk på inför förlossningen att det är DU som föder, du är den aktiva som utför något! och du är huvudpersonen!

9:03 fm  
Blogger Jo. said...

Fan vilken chock jag fick forst. Hm 38 veckor och jag har inte markt ett skit... Men sen fattade jag. Det ar Hanna och inte Petra som skrivit. Blev rejalt konfunderad.

hej hej fran Jo.

5:44 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser