onsdag, april 05, 2006

Kalla det vad fan du vill av Marjaneh Bakhtiari

Jag läste ut Marjaneh Bakhtiaris bok Kalla det vad fan du vill på flyget hem från London. Familjen Irandoust har lämnat Iran för att börja om i Sverige. Mamma Panthea och Pappa Amir kommer ambitiösa och förväntansfulla hit för att bara slås ner av arbetsförmedlingens "jag förstår inte vad det står i dina papper, kan du bevisa att du är kärnfysiker".

Mamma Panthea får aldrig jobb som kärnfysiker på Lunds universitet trots att hon har hur många papper som helst. Pappa Amir är bokförläggare som öppnar pizzeria. Dottern Bahar revolterar mot föräldrarna genom att bära slöja och pappa Amir är förtvivlad.
- Det är ju jag som får skämmas! Grannarna tror att jag tvingar dig...

Boken skildrar invandrare som dom är. Med mål, med vilja och ambitioner. Sånt som vi får läsa allt för lite om i böcker och tidningar. Bäst tycker jag att hon lyckas med att skildra de vuxna. Man känner för familjen och trots att det finns en allvarlig och sorgsen underton är skrattet är alltid nära. Språket är delvis fonetiskt men det funkar och är oerhört träffande.

Jag ger boken en fyra av fem!

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Och jag noterar. Intressant!

5:25 em  
Anonymous Anonym said...

Adlibris levererade. Tack. Till hammocken.

9:26 em  
Blogger Petra said...

Ha en trevlig lässtund!! :)

10:03 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser