måndag, april 17, 2006

Snabb rapport fran Argentina

Hola!

Sitter jag pà ett internetcafe i Buenos Aires. Det ar lite svalare nu an det varit i veckan. "Bara" runt 20. Forra veckan hade vi det sadar 25-27 grader varmt, ungefar som en riktigt bra svensk sommardag. Det flaktar lite och ar skont.

Vi rivstartade med att aka pa hasttavlingar redan forsta dagen. Sag riktigt bra reining och flera ko-klasser. Kan ju saga att sattet man hanterar kor har skiljer sig enormt fran i sverige. Har ar det "no mercy". En av tavlingarna gick ut pa att tva gauchos rider och trycker en stackars kalv emellan sig och de som klarar att halla den emellan sig langst vinner! Bilder kommer.

Och sa har jag ridit criollo! Ett jattesott och trevligt sto som hette Samba. Man kanner sig dock som en komplett nyborjare bredvid gauchon som rider i espandrillos och visar stopp, galoppombyten och galoppvolter pa sin fyra-aring som han agt i en vecka. Han hade latt vunnit vilken A-tavling som helst i Sverige.

Vi har alltsa varit ute pa ett "campo" (enstancia) over paskhelgen och grillat och tagit det lugnt. Pa "vart" campo som ags av ett par kompisar till min svager och svagerska fanns inga hastar, bara kycklingar och massa far med lamm, men gauchon pa campot bredvid har 11 hastar och hundratals kor, sa han kom over med tva av hastarna i fredags och han och jag red ut pa pampas. Det ar hur platt som helst och jattefina ridvagar. Vi red kanske en timmar ute pa vagarna mellan akrar och hagar. Skritten var som jogg och sen var det galopp. Det fanns inget mittemellan. Ingen vanlig lugn skritt och ingen trav. Och det var en hand som gallde hela tiden och man haller tyglarna som vi gor pa westernvis har men med andra handen haller man i tyglarnas andar.

Nar vi kom tillbaka red vi pa grasplanen utanfor huset. Dar skulle jag visa mina fardigheter i galoppvolter och det gick val sadar pa en hand och med tva hundar som jagade oss hela tiden, men efter ett tag fick jag snurr pa det hela och jag tror inte jag gjorde bort mig alldeles.

I dag har vi varit pa marknad och kollat lite hastprylar bland annat. Det finns stigbyglar som ar som sma konstverk! Det kanske blir ett par sana innan vi aker hem.

Shoppat har jag annars gjort i massor. Ett par svarta stovlar och ett par bruna boots. Skor ar jattebilligt har. Kladerna ar dessvarre gjorda for de sma argentinskorna men jag har hittat en topp, an sa lange. Lite presenter har det ocksa blivit till familjen.

Jag har inte last en rad pa hela veckan. Det finns inte ro. Alldeles for manga intryck. Buenos Aires ar en jattestad och har finns hur mycket som helst att gora. I planerna finns bland annat att ga pa fotbollsmatch, pa tango-show och eventuellt aker vi over till Uruguay som ligger tre timmars batresa harifran. Vi har ocksa kvar att utforska stadsdelen La Boca och Eva "Evita" Perons grav.

Ha det bra. Vi hors!

2 Comments:

Blogger hanna said...

Jättekul med en rapport! Njuuut! Här hemma börjar våren komma, så det blir nog lite najs att komma hem också! Hälsa alla!

10:26 fm  
Anonymous Anonym said...

Ser fram mot massa foton!

11:01 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser