tisdag, januari 10, 2006

Tre tusen böcker under en livstid

Tre tusen böcker ska man hinna läsa om man börjar vid 10-årsålder och lever tills man blir 70 år. Det är femtio böcker om året. Nästan en i veckan. Det låter helt orimligt men det har Alf Henriksson räknat ut enligt en krönika i DN.

Jag läste 55 böcker i år så jag ligger nog bra till. Å andra sidan är det verkligen ett rekordår, om man inte räknar från tio-årsåldern upp till tonåren, då klämde jag säkert det dubbla varje år.

2004 läste jag 46 böcker. 2003 blev det bara 28 böcker och 2002 läste jag 29 böcker. Tidigare än så finns inte dokumenterat men jag borde ligger på ett genomsnitt runt 25-30 böcker per år.

Jag började läsa böcker när jag var runt sju och räknar man att jag hunnit med 27 böcker per år sen dess, så ligger jag hittills på 675 lästa böcker.

Jag ligger därmed lite efter om jag ska hinna med tretusen stycken enligt Henrikssons teori.

Jämförelsevis kan man väl då säga att det gavs ut cirka 12 000 svenska böcker under hela förra året.
Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser