måndag, januari 09, 2006

Klassikermaraton i vinter

Det visas jättemycket klassiker på Stockholms teaterscener just nu. Har bokat biljetter till tre av dem. Två av mina favoritpjäser och en ny. Självklart måste jag se min favorit-Shakespear En midsommarnattsdröm som sätts upp av Stockholms Stadsteater med bland annat Richard Wolf i en av rollerna. Jag gillar den för den är så oskuldsfullt rar med alla förväxlingar och för att språket är så fantastiskt.

TITANIA:
Out of this wood do not desire to go:
Thou shalt remain here, whether thou wilt or no.
I am a spirit of no common rate;
The summer still doth tend upon my state;
And I do love thee: therefore, go with me;
I'll give thee fairies to attend on thee,
And they shall fetch thee jewels from the deep,
And sing while thou on pressed flowers dost sleep;
And I will purge thy mortal grossness so
That thou shalt like an airy spirit go.
Peaseblossom! Cobweb! Moth! and Mustardseed!
"Thou shalt remain here, whether thou wilt or no.", helt fantastiskt. Shakepear visste hur en hexameter ska dras. Det skulle vara så coolt att se den på riktigt på The Globe nångång. Det ligger ju på min Things-to-do-in-London-lista. Tyvärr ska vi dit innan säsongen öppnar 5:e maj.

Eller varför inte:

OBERON:
Flower of this purple dye,
Hit with Cupid's archery,
Sink in apple of his eye.
When his love he doth espy,
Let her shine as gloriously
As the Venus of the sky.
When thou wakest, if she be by,
Beg of her for remedy.
Den andra favoriten är Medea. Pjäsen som förföljt mig i mitt försök till karriär i teaterbranschen. Var jag än arbetade eller pluggade så hamnade den av en slump på mitt bord. Helena Bergström i huvudrollen på stadsteatern i vår. Tvivlar på att den är bättre än Dramatens version med Stina Ekblad i huvudrollen jag såg för sådär tio år sen men men...Helena imponerade i Hamlet i våras, så det kanske inte blir så tokigt ändå.

Sen har jag bokat biljetter till Fedra som Dramaten sätter upp. Man kan tro att det är en av de gamla grekiska klassikerna men Fedra är skriven på 1600-talet och handlar om hur drottning Fedra får ta över att styra samhället när kungen Theseus rapporteras saknad. Det går inte så bra för Fedra för hon är hopplöst förälskad i sin styvson Hippolytos och erbjuder honom till och med makten men han avböjer.

Övriga klassiker på Dramaten och Stadsteatern är bland annat den omtalade Fröken Julie och Erik XIV av Strindberg, Slutspel av Becket, Tolvskillingsoperan av Brecht, Dario Fo's Vi betalar inte och Shakespears Macbeth.

Det blir en härlig teatervår.
Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser