måndag, december 19, 2005

Sagan om ringen

Jag har aldrig orkat läsa Sagan om ringen av J.R.R. Tolkien fast jag är lite sugen på att ge den ett nytt försök nu med den nya översättningen. Jag läste Bilbo för hundra år sen men sen kom jag inte längre. Filmerna däremot har jag ju sett och efter att ha ägnat oss åt flyttbestyr, packat upp, monterat, vikt ihop kartonger, varit på Ikea etc varje dag i över två veckor så slängde vi oss i soffan i gårkväll och började se hela serien på nytt.

Eftersom man nu redan visste hur fantastiska scener det skulle vara, hur fascinerande historien är så kunde vi koncentrera oss på detaljerna och titta bortom hollywood-glansen och inse att sagan har ett enormt djup och att Peter Jackson verkligen gjort ett enormt strålande arbete och vilket förarbete!

Första gångerna jag såg filmerna på bio hade jag svårt att hänga med i alla relationer och platser som hela tiden bytte namn och skepnader. Vad var Gondor, vart ligger Edoras och varför ska de fly till Edora när de egentligen går till Helms klyfta. Varför heter Morias grottor helt plötsligt Kazad-Duhm och sen Menegroth?
Varför var Aragon så mystisk, hur kunde han alvspråk och varför sjöng han om den ena kvinnan efter den andra, hånglade med Arwen, flirtade med Eowyn och var kär men gjorde slut.

Nu löste sig några av gåtorna. Det gick verkligen upp för mig djupet hos Smeagol/Gollum och likheten i Gollums relation till ringen jämfört med Bilbos. Snyggt gjort. Även Boromir fick till den där galna, hysteriska blicken emellanåt och för att inte tala om Frodo. Tyckte han mest var sorglig och störde mig på hans avsaknad av lite guts första gången jag såg filmen men även han och Sam fick mer djup nu.

Aragons mamma var alv. Det är henne han sjunger om när hoberna och Aragon slagit läger på våg mot Rivendell. Den jag inte känner att jag har riktigt koll på ännu är Legolas. Vart tillhör han? Han är alv men verkar inte vara en bland alverna i Vattnadal/Rivendell eller en av skogsalverna hos Galadriel och Celeborn.

Noterade massor av andra detaljer i filmen som fördjupade historien. Det är fantastiska filmer. Bugar mig för Peter Jacksons arbete och det måste ha varit helt fantastiskt att varit delaktig i den produktionen. Undrar om det inte är det största och mest grundliga filmarbete som någonsin gjorts!

Vi orkade se hela första filmen och halva andra filmen igår och projektet fortsätter nu i veckan. Ett av de allra bästa köp vi gjort sen vi flyttade hit är den höga tv-bänken på övervåningen som gör att vi för första gången båda två kan ligga bekvämt i sängen och se på Tv/dvd. Strålande. Inget mer vrida huvudet ur led eller vara tvungen att sitta upp för att se något. Heja Ikea och Magiker. Snart, snart ska jag fota och lägga ut lite bilder. Lovar - men det kommer ta några timmar för vi har ännu bara modemuppkoppling.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Filmerna är verkligen fantastiska. Tycker absolut du skall läsa böckerna, antingen den gamla översättningen eller den nya... för det är otroliga böcker.

6:05 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser