torsdag, december 15, 2005

Doktorsavhandling om serier

Helena Magnusson har doktorerat i serier. Allt från tidigt 1800-tal till dagens moderna manga-serier har hon plöjt igenom och nu lämnat fram en doktorsavhandling på Stockholms universitet. Hon blir sveriges första doktor i serier.

I avhandlingen får man bland annat veta varför Bamse är snäll, att den först hämtat inspiration från Musse Pigg och att den ofta är mästrande och mycket moralisk (nähä?).

Jag fick frågan om vilken som var min favoritserie för lite sen och svarade då Bamse. Läste den ända till jag var 16-17 sådär och älskade den. Min favoritserie är när Brummelisa startar fackförening samt när Skalman och Lille Skutt knarkar.

Det verkar inte som att avhandlingen går att köpa än så länge men något förlag har säkert lagt vantarna på manuset!

2 Comments:

Blogger Klimakteriehäxan said...

Vilket fick mej att tänka på att det på Sthlms universitet finns en man som doktorerat på spaghetti-western!!! Fridlund heter han i efternamn har jag för mig, glömt förnamnet. Kanske oxå kan intressera dej?

8:17 em  
Anonymous Anonym said...

Jo, den finns att köpa från Makadam förlag
http://www.makadambok.se/
eller t.o.m. billigare på:
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9170610215&s=1

10:16 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser