söndag, december 11, 2005

Gav Wahlströms bokförlag någonsin bort en häst?

Kommer ni ihåg att i de röda och gröna ungdomsböckerna från Wahlströms var det alltid en tävling på 70- och 80-talet? Det hela gick ut på att man skulle färglägga hur mycket böcker man hade och sen kunde man vinna en levande häst! En häst? Låter helt surrealistiskt.

En bekant till mig beslutade sig för att ta reda på mer och och skrev ett mail till informationsavdelningen:


Hej
Jag och min fru satt och pratade om Era böcker för ett tag sedan, hon läste tjejböckerna när hon var ung och jag givetvis killböckerna. Kommer ihåg att jag speciellt gillade 5 bockerna samt Biggles och hans äventyr. Under samtalets gång undrade om någon igentligen vann den där Hästen eller Mopeden om man kunde vinna om man fyllde i hur många böcker man hade på pärminnersidan. Och hur hade det fungerat med en häst, hade Ni skickat hem en häst till den glada vinnaren eller hur hade det fungerat?
mvh Patrick


Informationsansvarig på Wahlströms svarade:

Hej
Nu hade du tur och ditt mail hamnade hos en som faktiskt var med på den tiden. Man vann ingen moped på att fylla i böcker i bokhyllan utan det var alltid något lite större tävlingsmoment, finn fem fel eller skriva en slogan eller liknande. Jag var inte med först året man lottade ut ponnyn. Men då gav man faktiskt bort en livs levande häst. Jag tror att det efter mycket om och men slutade lyckligt, men sedan gav vi bort en penningsumma som motsvarade köpet av en moped/ponny. Jag tror att den tävlingen säkert höll på i över 10 år och det lottades alltså ut en gång varje år i vår Ungdomsbokskatalog. Så endast en häst delades ut och sedan var det pengar.

Med vänlig hälsning
Britt
Informationsansvarig

11 Comments:

Anonymous Anonym said...

haha - underbart!! Det där har jag faktiskt också funderat på... en häst - tänk vad jag ville vinna det. Jag försökte tillochmed få mina föräldrar att bygga om lekstugan till ett stall :)

11:03 fm  
Anonymous Anonym said...

förresten - jag har länkat till det här inlägget i min blogg, hoppas det var okej!

11:06 fm  
Blogger Klimakteriehäxan said...

Jag slapp i alla fall bli besviken, för jag var aldrig nån hästtjej. Men Kitty och Enid Blyton hade röda ryggar och var ordentligt representerade i min hylla ändå! Det finns förresten en "riktig" bok om de röda och gröna ryggarna, fast jag inte just nu minns vad den heter. Men jag har den nånstans, ifall du vill veta?

11:30 fm  
Anonymous Anonym said...

Det där är mitt förlag och Britt är en enormt trevlig tjej! Det där med hästarna minns jag faktiskt inte, fast även jag tillbringade en stor del av min barndom i ett stall.

3:07 em  
Anonymous Anonym said...

Vann man inte hästen från Wahlströms fanns det några andra ställen att vinna en häst från. Bokklubben Pollux tror jag hade en häst i pris ganska många gånger, glassbilen hade ett år en tävling om en häst (på den tiden My Little Ponny var lika hett som Paris Hilton), sen tror jag att Penny eller Min Häst (tidningar) hade en tävlig också. Så det verkar ha varit ganska många vinsthästar i omlopp ett tag.

7:53 em  
Anonymous Anonym said...

På tal om Wahlströms så hade de ju en ponnyklubb. Den stora karaktären där var Fia. Alltid samma tjej år efter år, dök upp i årsböcker, så väl i text som fotogragiska bilder. Man kan se hur hon åldras via böckerna. Men vem var hon egentligen i verkligenheten? Var tog hon vägen när klubben slutade existera? Vet någon? Ter sig som en fiktiv surrealistisk person idag, men måste ju ha funnits i verkligheten även om hon bara var en statist, aktris som ställde upp år efter år...

2:54 fm  
Blogger Cecilia N said...

Jag vet att jag läste om Fia och Pytteliten, hennes gula russ, för några år sen.

Hon fick cancer och dog och strax efter det dog även Pytteliten, av ålder tror jag. Fia blev nåt på 30 år tror jag.

Fia var vuxen, men tydligen så liten och nätt att det inte var några problem att rida russ.

3:25 em  
Anonymous Anonym said...

Mer om Wahlströms Ponnyklubb och Fia och Pytteliten (blir nostalgisk nu):
Jag letar med ljus och lykta efter medlemstidningen PONNYEXPRESSEN, någon som har nåt eller några ex liggandes, eller kan tipsa?
Jag hörde också att Fia blev sjuk och gick bort. Pytteliten träffade jag däremot i verkligheten, han fanns i början av 70-talet utanför Västerås, på Ansta Ponnyranch, där jag var på ridläger. Han var då 14 år och busig:). Sedan komhan till Baståsens ridklubb och levde där tills han gick bort 36 eller 38 år gammal. Vi var och hälsade på honom i den vevan.
Om du har några av PONNYEXPRESSENs nr kvar, svara på min hemsida: www.lacontrazta.zoomin.se
Hälsar Katalee (gammal hästtjej):)

11:08 fm  
Anonymous Anonym said...

Är också gammal hästtjej, minns Pytteliten från mitten av 60-talet i Huvudsta ponnystall, han hette Hero i det verkliga livet. Ponnyklubbens årsböcker är fotade i och kring Huvudsta ponnystall och där finns flera av mina gamla ponnyvänner med. Trist att höra att Fia dog, jag har undrat då och då genom åren vart hon tog vägen. Men helt fantastiskt att höra att Hero levde så länge!

9:59 em  
Anonymous Anonym said...

Hej jag började läsa ponny klubben när jag var 8-12 år på 90 talet råkade läsa en av böckerna och tyckte de var så bra sprang runt på alla antikvariat en sommar när jag var i stockholm tror jag hitade alla böcker:) men är det någon som vet vad den sita boken heter och hur många som skrevs? kanske får man ta en sväng på antikvariat igen.... Ninnie

12:33 fm  
Anonymous Anonym said...

Nu önskar jag att någon, visst borde det väl finnas NÅGON som har några exemplar av Wahlströms Ponnyklubbs egen medlemstidning "Ponnyexpressen"???

Hör av er!
hälsar Katalee

www.vildavackra.zoomin.se
katalee_hellman@hotmail.com

9:03 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser