tisdag, november 15, 2005

Deckarakademins nomineringar 2005

Det råder debatt om Deckarakademins nomineringar i år. Mest kritik får de för att de bara nominera sig själva och har fastnat i en bild om hur en deckare ska vara, lite gubbig och lite konservativ. Deckarakademin själva håller naturligtvis inte med.

Det är flera spännande namn nominerade som inte tillhör den gamla hårdkokta pusseldeckargenren. Arnaldur Indriðason till exempel. Camilla Läckberg. Alexander McCall Smith.

Här är alla nominerade:

Bästa svenska kriminalroman:
Vägs ände av Ulf Durling
Mannen från bergen av Kjell Eriksson
Skuggan i vattnet av Inger Frimansson
Stenhuggaren av Camilla Läckberg
Box 21 av Anders Roslund och Börge Hellström

Bästa till svenska översatta kriminalroman - The Martin Beck Award:
Änglarösten av Arnaldur Indriðason
Blodsband av Ian Rankin
En märklig affär av Peter Robinson
Vackra Flickors lott av Alexander McCall Smith
Älskaren av Laura Wilson


Vilka som vinner får vi veta den 26 november. Jag hejar på Läckberg.

3 Comments:

Blogger Hieronymus said...

Jag hejar på den som vinner! :)

Bästa översatta krimroman, där håller jag en tumme eller tre för både Rankin och Robinson.

9:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Oj, jag har inte läst nån av de där.

2:07 em  
Blogger Petra said...

Jag har bara läst Läckberg. Indriðason och McCall Smith ligger på nattduksbordet dock.

2:08 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser