torsdag, november 10, 2005

Mode-blogg?

Förlåt mig, mina kära bokälskare men nu förvandlas En annan sida till mode-blogg för några minuter. Idag har jag nämligen Stella-shoppat!

För er som er helt lost, Stella McCartney är en känd modedesigner (och dotter till Paul) och har precis som Karl Lagerfeldt släppt en kollektion för HM. Det väntades bli krig om kläderna och det blev krig!

Jag har varit sugen på ett par Stella-jeans enda sen jag såg att hon skulle släppa en kollektion på HM men jag kände inte att jag hade nån lust att trängas efter att ha sett hur det gick till när Karl Lagerfeldt släppte sin kollektion.

Nåväl...jag ställde mig inte i kö i morse vid 8-snåret som de riktigt hängivna utan tog tidig lunch och trillade ner på stan vid 11-snåret för att se vad jag kunde lägga vantarna på.

Började på HM på Drottninggatan. Inga jeans i sikte. Väldigt utplockat men många udda storlekar kvar. Gott om sjalar och metallväskor. En förtvivlad flicka tvingas lämna ifrån sig massor av surt förvärvade plagg till en nitisk personal som bestämt upprepar mantrat: Max SJU plagg i provhytten! Flera andra kvinnor står och kastar sig över plaggen hon tvingas lämna iväg. Flickan är nära tårar.

Styr mina steg raskt mot Hamngatan men stannar till i hörnan Sergelgatan/Klarabergsgatan. Här är det ännu mer utplockat. Ännu mer folk. Här får man köa till själva plaggen. Vi går myrsteg på led runt runt de tomma klädhängarna. Det går knappt att röra sig här inne ändå är folk som gamar och rycker och sliter i varandras kläder.

Fortsätte ner till Hamngatan och här känner jag direkt att det finns chans att göra klipp. De har mycket kläder kvar i omlopp. Jag säger i omlopp för det gäller att haka på personal och väktare som regelbundet kommer ut med mer kläder som folkt provat och ratat. Jag hugger ett par jeans i strl 40 av en snäll vakt. Hade helst velat ha 38 men 40 kan funka. Folk orkar inte med de massiva köerna till provhytterna utan byter om lite där det funkar i affären. Jag ser flickor, tjejer och äldre kvinnor i bh och trosor bakom en pelare, en snurra med barnkläder och så vidare.... Det är otroligt trevlig stämning! Inte alls som de andra butikerna. Jag stalkar en kvinna på jakt efter en blå omlottklänning. Kanske lägger hon den ifrån sig, nähä!

Folk byter kläder med varandra i köerna till kassan.
- Åh, hittade du en sån?
- Ja, men jag vet inte om jag ska ha den...
- Åh...Kan jag?
- Om jag får den?
- Självklart!

Står två evigheter i kö, betalar mina jeans och tar svängen om Gallerian på vägen tillbaks till jobbet. Ett ensamt linne i storlek 44 hänger på trekvart...Personalen håller på att ta ner skyltarna...

Men jag fick mina jeans i alla fall, som i övrigt funkar perfekt i storlek 40. Lite tajta men jag räknar med att de töjer sig en smula.


Läs fler Stella-rapporter: Linda K, Hedgehog, Anna feat Mel E, Snyggmary, Hopplösa modenördar, Ytligheter, Passionforfashion, Obsession, Lindas blogg, Britta, Sandi, Ut-sidan, Lisas blogg, Niklas'blog.

Och för er som missade - Stella-kläderna finns redan på Blocket och Ebay.

5 Comments:

Blogger Linda K said...

Dom e grymma, jeansen! Grattis från en annan lycklig nybliven jeansägare :)

Najs blogg, förresten! Vi har nästan samma undertitel till våra :)

1:53 em  
Anonymous Anonym said...

lyllos - jag fick inte ens syn på jeans...

2:17 em  
Anonymous Anonym said...

Grattis grattis - och det lät kul också - men tillverkas dessa kläder bara i ett visst antal? Är det därför alla rusar?

3:40 em  
Blogger Petra said...

Ja, typ! :)

3:45 em  
Anonymous Anonym said...

Ett tips;

http://www.blocket.se/view/7359518.htm

2:31 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser