torsdag, november 10, 2005

Sånt jag läste

Linna Johansson har intervjuat ett antal personer som Sigge Eklund, Fredrik Strage och Denise Rudberg om vad de läste som barn. Hon har ställt samma frågor till alla och de svarar i hennes blogg. Skynda er och läs för hon ska snart ta bort den och börja på en ny. Jag passar också på att svara på frågorna och riktar dessutom en uppmaning till alla som vill att haka på!

Sånt jag läste:

Vilken var din första stora läsupplevelse?

Fem myror är fler än fyra elefanter lärde mig läsa när jag var i femårsåldern. Jag minns inte vad jag läste som första riktiga bok men bland de tidiga favoriterna fanns Hugo och Josefin av Maria Gripe och sjävklart allt av Astrid Lindgren.

Vilka böcker återkom du alltid till?

Britta och Silver, Kulla-Gulla, Barbro Lindgrens böcker om Sparveln och så självklart alla hästböcker av Nan Inger.

Var du med i någon bokklubb?

Jajamen. Jag var med i bokklubben "De Bästa Ungdomsböckerna" som skickade två böcker hem med jämna mellanrum. Fick många favoriter där, bland annat Min vän Angie som handlade om en tjej som låg på sjukhus. Jag var helt sjukhusfixerad ett tag och så böckerna om Fröken Sprakfåle.

Första vuxenböckerna du nosade på?

Det minns jag inte riktigt men jag vet att jag ganska tidigt, i 7-års åldern sådär försökte mig på Lotta-böckerna men upptäckte att det inte var för mig. Började om ett par år senare och då funkade dom utmärkt.

Böcker som du försökte dig på men som inte funkade på dig?

Fem-böckerna och Kitty förstod jag mig aldrig på!

Och nu förväntar jag mig svar från: Helenas funderingar, Hanna, Henrik, Pollymia, Belgarion, Boktokspladder, Linda, Zvammel, textmissbrukaren och Hieronymus.

6 Comments:

Blogger Peter Ljungkvist said...

Man, medelålders (nåja, det känns så ibland) och med dåligt minne.... Hur ska det gå att komma ihåg vad man läste som barn..=)

Nåja, jag kommer att försöka svara...(det kanske går med självhypnos)

Eder
Belgarion

1:21 em  
Blogger Hieronymus said...

Gjorde ett tappert försök. Ta det för vad det är :)

3:26 em  
Blogger Maria said...

Svar kommer! Håll uuuut!

9:39 em  
Blogger hanna said...

Svar finns hos mig!

9:05 em  
Anonymous Anonym said...

Done..

1:20 em  
Blogger carra said...

Sent omsider har jag svarat! Fick inget meddelande om din kommentar, så det tog ett bra tag innan jag upptäckte den.

11:02 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser