söndag, oktober 02, 2005

Roligast från bokmässan...

...skriver Klimakteriehäxan.

De andra finkulturella bloggarnas dravel är mest intern sörja som man som hederlig svensson inte hänger med i. Jag har surfat runt nu på Expressens, Sydsvenskans och DN's bloggar från bokmässan och de enda de gör är att skriva om varandra och vad de gör på Park. Fulla författare raggar på fulla journalister och vice versa typ.

Typ! Björn af Kleen beskriver det så här:

"Bokmässan är vad det är. Firmafest. Kanske är det en fulbloggares ursäkt: men att åka hit för att intressera sig för Litteraturen verkar rätt fåfängt.Debatterna är sällan några debatter. De anordnas av förlagen och även om utfrågarna är skärpta, som Cecilia Uddén under gårdagens ännu obloggade samtal om Mattias Gardells nya bok "Bin Ladin i våra hjärtan", så stannar intervjuerna vid milda ifrågasättanden eftersom förlagen inte vill få sin författare sågad inför potentiella bok-köpares ögon. "


Och ungefär sådär är det på seminarierna. Jag drällde runt på alla seminarier de första åren men mot slutet orkade jag mer och mer sällan gå dit. Jag minns särskilt ett seminarie med Waris Dirie som jag trodde skulle bli jätteintressant och att hon skulle berätta om sitt arbete mot könsstympning bland annat. Istället satt hon bara inför en fullsatt publik (bestående av 98% kvinnor) och log och sa "You can do it! Belive in yourself. If I could run across the desert, you can". Det spelade ingen roll vad utfrågaren frågade, hon svarade samma sak hela tiden och alla applåderade, torkade bort en tår och köpte boken för hutlöst pris för det här var före AdLibris lågprisintåg på mässan.

Läs vad "häxan" skriver från mässan istället:
- Sagt & hört och Kändisspotting av Klimakteriehäxan

1 Comments:

Blogger Klimakteriehäxan said...

Men så glad jag blir! Av en ren händelse hittade jag det du skrev om mej och bokmässan!
TACK!

9:17 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser