torsdag, september 29, 2005

Nu börjar Bok och Biblioteksmässan!

Nu börjar Bok och Bibliotek i Göteborg. Jag känner den torra luften, lukten av alla nya böcker, hör sorlet, känner vimlet och stämningen.

Och jag är inte där...

För första gången på flera år har mitt jobb ingen monter där. Vi ska spara pengar. Igår skulle vi ha packat upp. Slitit med kartonger, satt upp nya fina skyltar, monterat upp våra ställ, placerat ut möblerna, kollat de sista kontakterna med föreläsarna och spanat in i andra montrar efter nya spännande böcker.

Idag är fackbesökarna där. De biblioteksanställda, lärarna och studenterna. På fredag eftermiddag trillar allmänheten in. De kommer till vår monter. Köper massmediaboken, vill diskutera journalistik och "får man verkligen skriva vad som helst i tidningen". Framåt lördag, söndag har man själv handlat tre gånger så mycket som man tänkt från början och monterförrådet och hotellrummet översvämmas av böcker, gratistidningar, flyers, reklamblad och visitkort.

Jag saknar det.


Vår monter på bokmässan 2003.


Jan Guillou i vår monter på bokmässan 2004.

Jag får nöja mig med att läsa Expressens kulturblogg från mässan istället.
Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser