söndag, oktober 02, 2005

Kärleksromaner

Kvällens Babel på ettan sände från Bok och Biblioteksmässan. Där diskuterade P O Enquist och Kerstin Ekman kärleksromaner. Det slog mig att jag aldrig läser kärleksromaner. Jag kunde inte komma på en enda som jag läst och gillat. Fick tänka hela kvällen. Tillslut kom jag på Mea Culpa av Anne Holt, fast den gjorde inget jättebestående intryck. Steve Martins Shop Girl läste jag i somras men den var inte heller hundra.

Funderade vidare och kom och tänka på Den vita massajen av Corinne Hoffman. Den var förvisso helt okej och det var kärlek så det sprutade ur öronen, men samtidigt var Corinne så himla ologisk och totalt naiv att man inte kunde njuta av kärleken utan att tycka att någonstans hade hon en skruv lös.

Pjäser däremot finns det ett par riktigt smaskiga kärlekshistorier. Romeo och Julia av Shakespear såklart, Fröken Julie av August Strindberg, Ömheten av Jonas Gardell, West Side Story m.fl.

Ändå är den bok jag främst kommer att tänka på som jag läst och verkligen tyckte om är En lämplig ung man av Vikram Seth. Aftonbladet skrev så här om boken:

"En lämplig ung man är en indisk version av det klassiska Romeo-Julia-temat. Lata tillhör en hinduisk överklassfamilj, men den kan på inga villkor acceptera den unge man som Lata förälskat sig i och finner lämplig att göra till sin livskamrat. Pojken är muslim och därför en gång för alla olämplig. De religiösa konflikterna i den stora världen framkallar motsättningar också i den lilla. "

Den är helt galet lång och vissa bitar är så långtråkiga att man dör, speciellt när han 30 sidor här och där ska dra långa drapor om indiens historia, men där emellan är det jättevackert och fantasitiskt välskrivet och otroligt romantiskt och fängslande.

Den gavs ut på Forum förlag 1994 och verkar inte gå att köpa på t ex AdLibris. Har ni inte läst den får ni får leta på antikvariat!

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser