onsdag, oktober 05, 2005

NaNoWriMo - skriv en roman på 30 dagar

Visst går alla i tankarna att det vore häftigt att sätta sig ner och skriva en bok? Problemet är bara att det aldrig sker. Tiden, disciplinen och möjligheten finns helt enkelt inte. Känner du likadant? Ta en kik på NaNoWriMo.

NaNoWriMo är förkortning för National Novel Writing Month. Hela projektet går ut på att få folk att sätta sig att skriva under en hel månad. Målet är att ha skrivit 50 000 ord mellan första och sista november. Genom att anmäla sig till projektet får du en press att börja. Tidsbegränsningen får dig att fortsätta. Det finns diskussionsforum där du kan få råd och tips och kunna vädra din skrivångest.

Det spelar inte så stor roll vad du skriver, bara att du skriver. Redigera och ändra får du göra sedan. För att hinna måste du låta pennan flöda eller tangenterna smattra. De flesta som påbörjar bokprojekt blir aldrig klara eftersom de väger varje ord på guldvåg. Det jobbet kommer sen. Under NaNoWriMo-månaden ska brödtexten flöda. Det är kvantitet som räknas - inte kvalitet. Får du ihop 50 000 ord har du vunnit och fått en bra grogrund till din bok.

Projektet startade 1999, då i juli, sen har man hållt sig till novembermånad. Varför det blev november är inte så konstigt, på de flesta ställen runt om i världen är november en månad med ganska dåligt väder, mörkt och tråkigt och lämpar sig väl för långa kvällar vid skrivmaskinen eller datorn.

Detta är bara en liten bit av mitt bidrag när jag medverkade 2003. Projektet "deckare" startade samma sommar när jag gick en deckarkurs på Fridhems folkhögskola. När det avslutas får framtiden utvisa...

Det hade precis börjat ljusna. Marken var täckt av ett tunt lager med dagg och hagen täcktes av en vitaktig dimma. Från min utkikspost hade jag full uppsikt över hagen. Flera veckors arbete hade lagts ner på att kartlägga hästarna. Skissat ner deras karakteristiska drag. Identifierat vilka som var ston och vilka som var valacker. Jag var inte säker, hade ännu inte vågat mig så pass nära. De gick fortfarande ute dygnet runt nu, hästarna. En tidsfråga tills de skulle börja ta in dem om nätterna. Det var bara några veckor kvar tills frosten skulle lägga sig och då var det för sent.
Och nej, det blev inga 50 000 ord. Jag landade på 14 000-nånting. Jag är dock väldigt sugen på att fortsätta skriva och målet. Kanske inte i år men i november 2006.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det där projektet låter ohyggligt lockande. Vete 17 om jag klarar det på en månad, så författare jag är, men som sagt...

Vad händer om man får ihop alla sina ord? Får man en teddybjörn?

11:52 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser