måndag, augusti 29, 2005

Oss bokbloggare emellan...

Fick en uppmaning av Klimatkeriehäxan att fylla i följande:

Hur många böcker äger du?
Jag har ärligt talat ingen aning. En kvalificierad gissning skulle vara runt 2000 kanske. Ca 20 meter finns i vår lägenhet på 48 kvadrat. Ungefär 10 meter finns nere i vår källare och runt 10 meter finns utspridda i olika källare och vindsförråd runt om i släktskapet. Drömmen är få inreda ett bibliotek i det kommande hus vi ska köpa. Snart hoppas jag.

Senast köpta bok?
Jaha. Det kan jag inte svara på eftersom jag köper böcker i klump men senaste paketet från AdLibris innehöll Carolina Gynnings Ego girl, ett par tre av Leena Lehtolainen, några av Alexander McSmith (Damernas detektivbyrå), två av Jane Moore och några till.

Senast lästa bok?
Stenhuggaren av Camilla Läckberg.

Fem böcker som betytt mycket?
Jag blev övertalad att läsa Sprängaren av Liza Marklund. Jag var helt emot deckare och tyckte verkligen inte det var något för mig men Marklund visade att det visst fanns en hel massa deckare som jag verkligen gillar. Dvs deckare med tjejer i huvudrollen. Min favorit i den genrén är Åsa Nilsonne (se också www.jankov.com/deckare - min deckarsida).

Vill gå hem skapade en tioårig lång passion till Jonas Gardell. Jag skrev uppsats om honom, följde hans show med Kim Hedås (100 år sen) drev en sida på internet om honom, läste allt tills han blev jättejättekänd och när jag sett hans show för sjuttioelfte gången (samma skämt från sent 80-tal fortfarande) så orkade jag inte mer och la ner. Men betytt mycket för mig har han gjort.

Euripides Medea har också betytt mycket för mig. Jag har stött på den pjäsen överallt i mitt liv. Jag gjorde mitt första regiassistent jobb åt en regissör till den pjäsen och när jag gick på teaterlinjen som regi-elev så fick jag regissera Medeas Barn av Per Lysander och Susanne Osten. Båda de arbetena har gjort att jag lärt mig uppskatta texter skrivna på versmått mycket och lärt mig ta det till mig istället för att tänka "fy fan vad jobbigt med konstiga verser på gammaldags språk".

Och för att ta några under det senaste året...

Mamma sa att jag var sjuk av Julie Gregory gav mig rejäla perspektiv på min egen låtsas-hypokondri som i stort sett inte existerar längre.

Med ryggen mot världen av Åsne Seierstad gav mig en bok att slänga i huvudet på allt snack om att serber skulle vara blodtörstande krigsmonster som inte gör något annat än att massförstör och avrättar. Det behövdes en nyanserad bild. Jag tackar Åsne (även om jag avskydde Bokhandlaren i Kabul).

Och så avslutar jag med att säga att Brick Lane av Monica Ali borde alla läsa. Den boken kräver ett eget blogg-inlägg nångång i framtiden.

Jag lägger också till några frågor innan jag skickar detta vidare.

Har du haft någon bok som du varit skeptisk inför men bestämde dig för att läsa ändå och du blev överraskad?
Ja, flera stycken. Sprängaren till exempel som jag skrev om ovan. Och Harry Potter. Jag hade ingen som helst lust men alla pratade om denna Potter så jag beslutade mig för att slå två flugor i en smäll. Komma över min ångest för att läsa på engelska och få Potter-boken läst. En barnbok kan ju inte vara så svår! Jag gillade Potter skarpt och fick mer träning i engelskan än jag tänkt mig från början.

Vilken bok kom du aldrig igenom och varför?
Mil Millingtons Känslornas kemi. Hans Saker min sambo och jag grälar om var ju underbar. Hur kan han skriva en så totalt intetsägande bok. Jag la ner halvvägs.

Är det okej att "knäcka" bokryggarna på pocket?
Absolut. Detta bråkar min man och jag om jämt. Han tycker jag misshandlar mina böcker men jag gillar när de ser lästa ut. Har inget problem med att omslagen på inbundna böcker blir lite slitna men vikta hörn försöker jag undvika.

Vilka författare vill du se blogga?
Se tidigare blogginlägg.


Och så slutligen....följande bloggister vill jag ska svara på ovanstående:

Klimakteriehäxan (får svara på tilläggsfrågorna)
En textmissbrukares bekännelser
Boktips och betraktelser
Jennys universum
Eline
Helenas funderingar
Bokdagboken
Bookreflections
Boktokspladder
Välkommen till Hanna
Zvammel
Henriks blog
Annika Tiger

....och alla som vill och känner sig manade!

5 Comments:

Blogger Peter Ljungkvist said...

Hello Petra.

Såg din kommentar i min blogg. Ska följa din uppmaning i kväll och fylla i mina svar.

9:42 fm  
Anonymous Anonym said...

Fixat! /bokdagboken-Siv

10:38 fm  
Blogger Klimakteriehäxan said...

svar på bokfrågorna kommer!
Och så undrar jag en sak till som ingen har svarat mig på: vad är det för vits med den där bokstavskoden man ska skriva av när man postar en kommentar hos dej och många andra bloggare?

8:25 em  
Blogger carra said...

Nu har jag också svarat!

5:21 em  
Anonymous Anonym said...

Annica, inte Annika :).

http://www.tiger.se/blog/archives/2004/10/fredagsfyran_v43.html

Jag lämnar det som svar. Är det okey?

Aninca

7:02 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser