lördag, augusti 27, 2005

Bytesbokhylla i tvättstugan

I vår tvättstuga som delas med 42 andra lägenheter står en bokhylla. Där kan vem som helst ställa ner böcker man av olika anledningar inte vill ha längre och sen kan vem som helst plocka av böckerna där nere. Ärligt talat står det mest skräp där nere. Böcker som ingen vill ha men ibland fyndar man.

Till exempel står min gamla ungdomsbok Chico, vallhunden kvar och har gjort i flera år medans Gunnilla Linn Perssons bok Livstecken försvann väldigt fort. En slags intern Bookcrossing kan man säga med nackdelen att man inte får veta vilken av grannarna som snor åt sig just sin bok. Jag kanske skulle sätta in en hemlig kamera där nere för att se vem som tar vilka böcker? Det vore ju onekligen intressant att veta vad grannarna läser.

Är det glada gubben högst upp som snor åt sig all chic lit och vem ställer ner alla böcker om stockholm på 40-talet? Är det paret med hunden som inte uppskattade biografin om Nelson Mandela eller kanske är det den där skumma tjejen på tvåan som ställer dit kvasipsykologiska "så-hittar-du-dig-själv-böcker"?

Ikväll hittade jag en tummad, sliten pocket där nere som någon satt dit en post-it-lapp på. På den stod det "Lättläst och mycket intressant!" och det fångade genast mitt intresse. Tänk om alla satte små recensionslappar på böckerna! Det ska jag genast ta efter.

Boken var Ok, amen av Nina Solomin. Den handlar om chassidier i New York. Bokstavstrogna judar som lever mitt i stan. De tar avstånd från allt västerländskt och modernt, lite som ett city-amish. Nina Solomin som själv är judinna nästlade sig in i deras slutna kvarter och skrev en bok om dem som verkar, precis som det stod, lättläst och spännande så den fick följa med hem.

1 Comments:

Blogger Klimakteriehäxan said...

OK AMEN tyckte jag var utmärkt bra! Det där systemet med fritt byte av böcker kör dom med i vår närlivsbutik. Fast tyvärr är basmaten skitdyr där, så man går inte in så ofta, ens med ett bokfynd i sikte...
Men när vi nu ändå är inne på vad som verkar vara ett gemensamt favoritämne - Får jag erbjuda lite boktips?
Sommarböckerna
http://klimakteriehaxan.blogspot.com/2005/08/sommarbckerna.html

Oss(bok)bloggare emellan
http://klimakteriehaxan.blogspot.com/2005/05/oss-bokbloggare-emellan.html

finns att hitta på min blogg!

8:56 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser