tisdag, januari 09, 2007

Ett konsumtionsfritt liv?

Skulle du grejja det här?

Bloggskrivaren ska försöka låta bli att konsumera i onödan under ett års tid. I konsumtion ingår böcker, kläder, saker och prylar.

För min del är svaret är nej. Ett år? Det är omöjligt. Däremot kanske någon månad här och där. Som nu till exempel. När man ändå är helt pank efter jul och nyår och ligger back i kassan. Eller kanske det räknas som fusk?

Hedervärt försök i varje fall. Jag ska följa året med spänning. Lever du ett konsumtionsfritt liv?

Etiketter:

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

en vecka, eller högst två kanske... Men det är väl en fråga om vad som räknas som onödigt, böcker är ju en nödvändighet exempelvis.

Men visst - jag kan köpa bara pocket i ett år :)

10:25 fm  
Anonymous Anonym said...

Man kan ju fråga sig exakt vad som är nödvändigt, naturligtvis. Böcker är ju livsnödvändigt. Å andra sidan har jag redan nu olästa böcker som räcker ett antal år, så jag skulle klara mig ett bra tag i alla fall (och jag köper gärna på antikvariat om det går).

10:46 fm  
Blogger Petra said...

Hedge: Ja. Två veckor typ. Sen blir man helt kollrig. Men jag ska försöka klara mig till 25 februari. Fast jag har precis skaffat träningskort via jobbet och borde (ehum) fixa lite piffiga träningskläder:) Ursäkter! Ursäkter!

Hans: Men kläder och andra prylar då? Jag har också böcker som är olästa som borde räcka i två-tre år! Haha:)

10:51 fm  
Anonymous Anonym said...

Fast om man är snygg när man tränar så mår man bättre - så det tycker jag är klart nödvändigt ;)

11:32 fm  
Anonymous Anonym said...

Med nuvarande lästempo klarar jag mig 5-10 år, gissningsvis. Jag är monumentalt ointresserad av mode, men snart blir jag nog tvungen att ta en sväng för att handla kläder i alla fall. Usch!

11:13 fm  
Blogger Bokbabbel said...

ville bara inflika att det ju på inget sätt är onödigt att konsumera böcker :) Även om man skulle klara sig långt på olästa böcker i den egna bokhyllan. Men visst, nog skulle det vara nyttigt att konsumera mindre, och jag skulle kanske klara av det i sisådär en månad, men aldrig ett år.

4:55 em  
Anonymous Anonym said...

Men konsumtionsfritt går ju inte så som vi organiserat samhället. Vi sitter inte och sjunger och berättar historier vid lägerelden - alltså behövs böcker och skivor. Trots den globala uppvärmningen är det i alla fall inte +28° här, så kläder är en nödvändighet. Eftersom vi inte längre pryder oss med snäckskal och fjädrar och målar snygga mönster på oss med kol, behövs lite smycken och smink... i alla fall ibland.

12:12 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser