måndag, augusti 31, 2009

Flyga drake av Khaled Hosseini

Så var det äntligen dags att läsa den haussade boken Flyga drake som fått åtskilliga försäljningssuccer runt om i värdlen. Vilken bergochdalbana!

Först gäspar jag bara! Första halvan är så ointressant att jag bara vill lägga ifrån mig den hela tiden, men något måste ju finnas där så jag läser vidare. Fast ärligt funderar jag flera gånger på att strunta i boken.

Det handlar om Amir och Hassan som växer upp tillsammans. Amir som rikemansson och Hassan som son till familjens tjänare. De leker tillsammans, går på biograf Park och ser sin första westernfilm (varför heter alla biografer Park?) och deltar i draktävlingar tillsammans. Det kunde varit spännande och intressant men det är bara män, män, män, rakt igenom hela första halvan och huvudpersonen Amir är fruktansvärt osympatisk och tråkig att jag funderar på att lägga ifrån mig boken flera gånger. Den enda kvinnan som beskrivs i bokens första del är en lösaktig hora. De andra är bara män, män, män och jag tycker det är så långtråkigt men envisas med att läsa vidare.

Och det är jag glad för. Efter hälften ungefär, när fadern dör och Amir träffar sin blivande fru börjar det bli lite mer uthärdligt. Amir börjar bli mer mänsklig och man börjar ana åt vilket håll det barkar. Då vänder liksom språket på något sätt och blir målande, beskrivande och fantastiskt vackert. Historien blir också mer intressant och otroligt fängslande och det slutar såklart med att jag tjuter en skvätt över berättelsens avslutning.

Ena halvan dödens tråkig och andra halvan fantastiskt bra, är min lite splittrade recension av boken.

Etiketter:

5 Comments:

Anonymous Emelie said...

Tycker precis som dig! Första halvan är verkligen inget vidare, men det lönar sig om man orkar kämpa sig igenom det =)

4:15 em  
Blogger hanna said...

Åh, drygt. Jag orkade aldrig igenom första halvan. Olikt mig...

3:41 em  
Blogger Petra said...

Skönt att höra att jag inte är ensam!

3:03 em  
Anonymous Anonym said...

jag älskade boken från hela början så jag håller verkligen inte med er när ni säger att man gäspade.. det är verkligen inte sant.. ja det ska ni veta.. tack och hej..

2:16 em  
Anonymous Anonym said...

jaa anonym jag håller fullständigt med dig. Den här boken lockade mitt intresse från hela början! Khaled är en grym författare som har fått oss alla att intressera oss för hans böcker..
Det var vad jag tyckte.. tack så mycket, nu vet jag att jag inte är ensam att tycka såhär..

2:19 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser