lördag, juni 20, 2009

Tematrio-maraton: danska favoriter

Nu kör vi på direkt med böcker från Danmark.

Berätta om tre danska favoriter. Välj om du vill berätta om en speciell bok eller en författare.

Jag och danska författare är väl inte världens bästa vänner men nog ska jag få ihop tre stycken.

Först ut blir solklart Hanne Vibeke Olsson Holst har ju skrivit den fina serien om Therese Skårup, journalisten och småbarnsmamman som kämpar med jobb och karriär. Böckerna heter Therese tillstånd, Det verkliga livet och En lycklig kvinna. Hon har också skrivit triologin som utspelar sig i maktens korridorer och som börjar med Kronprinsessan, fortsätter med Kungamordet och är väldigt aktuell med Drottningoffret som helt nyligen kom ut på svenska. Alla med ett kvinnoperspektiv vilket hon är enormt duktig på att skildra.

En annan favorit är Gretelise Holm som skrivit deckarna om journalisten Karin Sommer på Själland. Det finns fyra böcker i serien, Paranoia, Ö-morden, Krigsbarn och Ministermordet. Jag har läst de två första med stor behållning.

Har skummat några av de andra som deltagit i denna tematrio och förvånandsvärt få har nämnt H C Andersen. Flera av hans klassiska sagor är favoriter. För att nämna några Flickan med svavelstickorna, Kejsarens nya kläder eller Den fula ankungen.
Det är Lyrans noblesser som håller i tematrio och alla tematrios hittar ni här.

Etiketter:

3 Comments:

Anonymous Ninni said...

jag har inte läst mycket danskt, men jag har läst noveller av och dikter av pia juul. vilket jag måste säga var en uppskattad läsning!

1:30 em  
Anonymous manda said...

Hanne Vibeke Holst menar du nog...

Jag håller med om Gretelise Holm, har läst de tre första och tyckte mycket om den. Hennes huvudperson är en varm, klok, mogen kvinna.

Ett par andra danska krimförfattare är Sara Blaedel och Elsbeth Egholm. Egholm tyckte jag var någorlunda men Blaedel tämligen usel...

10:46 em  
Blogger Petra said...

Ja! Såklart. Holst menar jag ju!

8:33 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Litteratur Bloggrank.se Blogglista.se Reggad på Commo.se

Litteratur Blogg Topplista Blogvertiser